Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

O versiune inedită a tabloului «Fata cu cercel de perlă» realizată de inteligența artificială stârnește controverse

O versiune realizată cu ajutorul inteligenţei artificiale după una dintre cele mai ilustre lucrări din istoria picturii, Fata cu cercel de perlă, de Vermeer, a stârnit controverse după ce a fost expusă vineri într-un muzeu olandez, informează AFP.

La prima vedere, privitorul regăseşte luminozitatea atât de caracteristică a tabloului original şi aspectul emblematic al tinerei din această operă de artă, dar, la o privire mai atentă, ies în evidenţă o serie de detalii stranii.

Tânăra nu are un singur cercel, ci doi, câte unul în fiecare ureche, strălucitori, iar mai mulţi pistrui într-o nuanţă roşie, aproape inumană, îi punctează chipul.

Opera de artă realizată cu ajutorul inteligenţei artificiale face parte dintr-o expoziţie vernisată la Muzeul Mauritshuis din Haga, care aduce împreună reproduceri realizate de admiratori ai tabloului Fata cu cercel de perlă, pictat de Vermeer în 1665 şi împrumutat în prezent la Rijksmuseum din Amsterdam pentru o retrospectivă-eveniment dedicată celebrului pictor flamand.

Decizia luată de organizatorii expoziţiei din Haga a stârnit controverse în Ţările de Jos şi pe reţelele de socializare - îşi are locul inteligenţa artificială într-un muzeu precum Mauritshuis, care expune cu precădere lucrări clasice realizate de Vermeer şi Rembrandt?

"Este ceva controversat, deci oamenii au păreri pro sau contra", a declarat Boris de Munnick, ataşat de presă al muzeului Mauritshuis.

"Cei care au selecţionat lucrarea, au plăcut-o, ei ştiau că era vorba despre un tablou realizat de AI, dar nouă ne-a plăcut această creaţie, aşa că am ales-o şi am expus-o pe un perete", a adăugat el.

«Insultă incredibilă»

Julian van Dieken, un creator digital care locuieşte la Berlin, a realizat această imagine pentru concursul «Fata mea cu perlă» organizat de muzeul Mauritshuis, care i-a îndemnat pe concurenţi să îi trimită versiunile lor realizate pe baza celebrului tablou.

Julian van Dieken a folosit software-ul AI Midjourney, capabil să genereze imagini complexe cu ajutorul a milioane de fotografii publicate pe Internet şi cu ajutorul programului Photoshop.

Lucrarea a fost selectată pentru a face parte din cele cinci versiuni AI, dintr-un total de 3.482 de propuneri, expuse în sala în care este prezentat de obicei tabloul original "Fata cu cercel de perlă".

"E ceva suprarealist să o vezi într-un muzeu", a scris Julian van Dieken pe Instagram, referindu-se la creaţia sa.

Imaginea a stârnit numeroase controverse

Participanţii la acel concurs, cu vârste cuprinse între trei şi 94 de ani, au folosit tot felul de instrumente şi obiecte, precum creioane, vopsea, materiale textile şi chiar frunze de salată şi flori.

Selectarea unei imagini generate de AI a stârnit însă şi multe controverse. Un artist a declarat pe pagina de Instagram a expoziţiei organizate de muzeul olandez că această iniţiativă reprezintă "o ruşine şi o insultă incredibilă", iar opinia lui a fost împărtăşită de zeci de alţi internauţi.

Ei consideră că programele AI pot încălca drepturile de autor ale altor artişti prin utilizarea operelor de artă ca structură de bază pentru a genera imagini artificiale.

Este vorba despre "o tehnologie contrară eticii", a declarat artista Eva Toorenent, care militează pentru reglementarea inteligenţei artificiale.

"Fără munca unor artişti umani, acest program pur şi simplu nu ar putea să genereze astfel de opere", a declarat ea, citată de cotidianul olandez De Volkskrant.

Este sau nu este artă?

"E o întrebare atât de dificilă - ce este artă şi ce nu este artă?", a spus Boris de Munnick, adăugând că muzeul Mauritshuis nu a căutat în mod intenţionat să deschidă această dezbatere.

"Noi credem că este o imagine frumoasă, credem că este un proces creativ" şi "nu suntem genul de muzeu care discută dacă AI îşi are locul într-un muzeu de artă", a adăugat el.

Cât despre pistruii din versiunea AI a tabloului "Fata cu cercel de perlă", ei sunt, atunci când sunt priviţi "de aproape", "puţin cam înspăimântători", a recunoscut purtătorul de cuvânt al muzeului olandez.

Vizitatorii expoziţiei au păreri împărţite, consideră el: "Cei mai tineri au tendinţa să spună: 'e inteligenţă artificială, nimic nou în asta', în timp ce persoanele vârstnice preferă mai degrabă picturile tradiţionale". 

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE