Noile norme de poluare EURO 7 vor fi mai puțin dure decât își dorea Comisia Europeană. Anunțul vine din partea miniștrilor statelor membre reuniți la Bruxelles, care au exclus înăsprirea standardelor de poluare în industria auto. Decizia finală va veni însă din partea Parlamentului European. Normele Euro 7 ar trebui să se aplice din 2025.
Opt țări ale Uniunii Europene, printre care România, Franța și Italia, s-au opus adoptării normelor EURO 7 pentru că producătorii de automobile sunt deja supuși unor eforturi financiare majore. În plus, industria se confruntă cu mari probleme, fiind obligată să se transforme în perspectiva interzicerii, din 2035, a vânzării de noi mașini cu motoare termice.
Pentru a ușura tranziția, Executivul comunitar estimează costuri suplimentare de 200 de euro pentru fiecare vehicul pentru implementarea noilor motoare și tehnologii. Producătorii germani spun însă că ar fi vorba de o sumă de 10 ori mai mare.
Sven GIEGOLD, secretar de stat la Ministerul german pentru Schimbări Climatice: ”Mulțumim Consiliului, dar pentru a ajunge la un compromis ca să atingem ținta Euro 7, noi considerăm că implementarea lui are costuri foarte mari pentru industria auto și acestea trebuie avute în vedere”.
Recent, ministrul român al Economiei, Florin Spătaru, declara că are rezerve în privința EURO 7 și că trebuie susținut lanțul producției de automobile.
Clara STAICU, Reprezentant Permanent adjunct COREPER I Reprezentanța României la Bruxelles: ”Apreciem că este necesar ca nivelul de ambiție a reglementării să fie realist și să nu afecteze eforturile investiționale necesare în vederea electrificării totale din 2035. De asemenea, efectele asupra accesibilității prețurilor autoturismelor trebuie considerate cu mare atenție”.
În industria auto, producătorii europeni de automobile susțin în continuare că atingerea standardul de poluare Euro 7 – care urmează să intre în vigoare în vara lui 2025 – este costisitor, iar câștigurile în privința mediului ar fi marginale. Ei susțin că oricum au cheltuieli suplimentare pentru a trece la folosirea mașinilor electrice până în 2050.