Cale lungă până la decontarea facturilor la energie persoanelor vulnerabile. În următoarele două săptămâni, 800 de mii de români din categoriile vulnerabile trebuie să depună declarațiile pentru a primi cardurile de energie cu care vor putea plăti gazul, curentul electric și căldura. Unii trebuie să își lămurească situația financiară, iar alții pe cea locativă, însă, potrivit oficialului MIPE, fiecare persoană vulnerabilă va decide care este cheltuiala cea mai importantă la energie pe care vrea să și-o deconteze
Beneficiarii vor primi 1.400 de lei în două tranșe
Doamna Elena este unul dintre cei 313.000 de români din categoriile vulnerabile care ar trebui să primească cardul de energie la 1 februarie. Pentru că locuiește cu mai multe persoane care au venituri, trebuie să completeze o declarație pe proprie răspundere despre situația financiară din gospodărie.
Autoritățile vor stabili, pe baza acestui document, dacă se încadrează și la ajutorul pentru plata facturilor, respectiv dacă media veniturilor din acea familie este sub 2.000 de lei.
Poștașii au început deja distribuirea documentelor
Până pe 1 februarie, Poșta Română va distribui aceste declarații pe propria răspundere tuturor beneficiarilor. Pe lângă cei care locuiesc cu mai multe persoane, la nivel național mai sunt alti 515.000 de români care nu au o adresă clară în buletin, dar aparțin categoriilor vulnerabile. Ei locuiesc la sate, iar pe actul de identitate nu apare decât numele localității, fără strada și număr. Din momentul în care au primit declarația, oamenii au 3 zile la dispoziție să o completeze, după care trebuie să o ducă la Poștă sau să o predea poștașului.
Plata va putea fi realizată digital în curând
Potrivit ministrului Investițiilor și Proiectelor europene, plata încălzirii de către beneficiarii ajutorului poate fi realizată fie prin intermediul poștașului sau direct la ghișeul poștal și în curând digital.
„Avem două dintre modalități deja aprobate pentru a fi operaționalizate – plata la poștaș sau la oficiul poștal. În ceea ce privește serviciile online de plată prin e-mandat poștal, până luni, avem termenul fixat de premierul Nicolae Ciucă pentru a definitiva modificarea prin OUG și sper ca, ulterior, ordonanța să fie aprobată”, a spus ministrul Marcel Boloș în direct la Euronews România.
Ce documente trebuie să prezinte beneficiarii
În toate cele trei situații, pentru a achita, beneficiarii trebuie să aibă cartea de identitate, cardul de energie și documentul justificativ, pentru achitarea facturii la furnizorul de energie.
Cu acestea, beneficiarul primește dovada serviciilor de mandat poștal. În baza dovezii, Poșta Română transferă banii din contul deschis pe numele beneficiarului în contul furnizorului de energie, indicat în documentele întocmite pentru plata serviciilor.
„Beneficiarii trebuie să se uite pe dovadă, pentru a fi completat corect contul bancar al furnizorului de energie, încât să nu existe incidente privind plăți eronate sau date de identificare bancară neconforme cu realitatea. Ne dorim ca banii să fie folosiți pentru compensarea prețurilor la energie și am instituit mecanisme flexibile, care să vină în ajutorul beneficiarilor”, a mai spus ministrul.
Oficialul a precizat că nu poate asigura beneficiarii că mecanismul nu va avea sincope
„Nu pot garanta că va fi un mecanism fără disfuncționalități, pentru că sunt 4.000.000 de beneficiari, importantă este capacitatea noastră de răspuns și să putem interveni prompt pentru a soluționa disfuncționalitățile”, a spus Marcel Boloș.
Statul dispune de un miliard de euro, bani europeni, pe care îi poate folosi ca să îi ajute pe românii vulnerabili să îşi plătească facturile pentru energie. În această categorie intră energia electrică, gazele și toate sursele de căldură, inclusiv lemnele.
„Justificarea utilizării lor și trasabilitatea sunt prioritare pentru noi, pentru că un miliard de euro vin de la Comisie, fără cofinanțare”, a întărit ministrul.
Fiecare persoană vulnerabilă decide ce cheltuiă decontează
Ministrul spune că în contextul în care asociațiile de proprietari ar fi avut sistemele informatice puse la punct, datoriile fiecărui cetățean ar fi fost cunoscute de către stat.
„Surpriza plăcută sau neplăcută a fost că, atunci când noi am încercat să introducem cardul de energie, neavând sisteme POS pentru plățile mobile, a trebuit să găsim un mecanism care să acopere toate formele de energie. Noi am ales acest mecanism nu întâmplător. Poșta Română are toate facilitățile pentru a ajunge la populația rurală.
Dacă alegeam orice alt mecanism, nu aveam această facilitate de a ajunge la toți oamenii. Poșta are posibilitatea să deconteze toate formele de energie. Omul alege forma de energie, nu noi dictăm ce cheltuială se va deconta. Fiecare persoană decide care este cheltuiala cea mai importantă la energie pe care vrea să și-o deconteze”, a explicat Boloș.
Compensarea facturilor curente, dar și a celor restante
Executivul a adoptat în luna decembrie 2022 o Ordonanța de Urgență, OUG 166/2022, prin care a promis un ajutor de 1.400 de lei persoanelor vulnerabile în 2023, pentru compensarea facturilor la energie. Ajutorul se acordă fiecărei gospodării vulnerabile sau fiecărui loc în care se consumă energie, în două tranșe, în februarie și septembrie 2023.
Sprijinul se acordă doar persoanelor identificate ca fiind vulnerabile și e destinat atât datoriilor curente, cât și celor restante la energie.
Potrivit legii, se identifică beneficiarii eligibili de sprijin pe loc de consum, conform adresei de domiciliu, și se calculează veniturile medii ale gospodăriei sau locului de consum, în baza cărora se acordă sprijinul.