România intră complet în spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025, iar acest lucru ne poate transforma într-o țară mai competitivă, spune ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan Radu Oprea.
Concret, costurile generate de așteptarea în vamă vor scădea, odată cu eliminarea controalelor la frontierele terestre. Ministrul spune că aderarea completă a României la spațiul Schengen va face România o țară mai competitivă, prin faptul că transportatorii nu vor mai aștepta ore în vămi.
„Devenim mai competitivi pentru că vor scădea costurile generate de aşteptarea în vamă. Mai demult dădeam exemplu că fiecare autoturism marca Dacia sau Ford este mai scump cu 100 de euro din cauza staţionării în vamă", a scris, joi, ministrul Economiei pe pagina sa de Facebook.
Într-un interviu acordat de ministrul Oprea pentru G4Media.ro, în noiembrie 2023, acesta explica impactul pe plan economic, cauzat, pe-atunci, de blocarea aderării noastre la Schengen.
„România produce Dacia Duster, dar o vinde cu 100 de euro mai mult pentru cetățenii austrieci (și pentru toți ceilalți cetățeni europeni) care cumpără această mașină. Acești 100 de euro sunt calculați doar pentru timpul petrecut la coadă pentru export.
Bulgaria produce piese auto. Dacă calculăm timpul și costul pieselor care intră în Dacia Duster, produse în Bulgaria sau în alte părți ale Europei, prețul este mult mai mare decât poate fi de fapt în spațiul Schengen.”, spunea ministrul, în noiembrie 2023.
Mai mulți turiști
Un alt capitol la care România va avea de câștigat de la 1 ianuarie 2025 este cel al turismului.
„Vom câştiga cu certitudine mai mulţi turişti care vor vizita România. Datele statistice din Croaţia arată acest lucru. Dar cei mai câştigaţi vor fi românii atunci când vor circula cu maşina în condiţii civilizate spre şi dinspre Uniunea Europeană", a mai precizat ministrul Radu Oprea, în postarea publicată în ziua semnării acordului istoric pentru România.
Ministrul Transporturilor: Trenurile vor sta mai puțin în vămi
Și în ceea ce privește transportul feroviar vor fi efecte pozitive, odată cu aderarea completă a României la spațiul Schengen.
Fiecare tren va sta cu aproximativ 30 de minute mai puțin la punctele vamale de la Curtici, Valea lui Mihai, Salonta, Episcopia Bihor și Carei, explică și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Pentru transportul rutier de marfă, aderarea la Schengen se traduce prin eliminarea controlului sistematic din frontierele cu statele membre UE vecine, Ungaria şi Bulgaria, astfel că transportatorii rutieri vor tranzita mult mai rapid frontierele cu statele UE: Vama Veche, Negru Vodă, Giurgiu, Călăraşi, Zimnicea, Turnu Măgurele, Bechet, Calafat, Nădlac 1 şi 2, Vârşand, Borş 1 şi 2 şi Petea.