Cum să ajungi în Parlamentul European, la doar 24 de ani, pe cea mai scurtă (și ciudată) cale? Răspunsul l-ar putea avea Fidias Panayiotou, un influencer din Cipru care a uimit pe toată lumea la aceste alegeri.
A obținut aproape 20% din voturile exprimate. Un amănunt care sare în ochi este faptul că el are peste 2,6 milioane de urmăritori pe YouTube, adică de două ori mai mulți decât populația țării sale.
Influencerul Fidias Panayiotou, din Cipru, ales în Parlamentul European
Interesant este că el a anunțat în ianuarie 2024 că ar vrea să candideze pentru Parlamentul European, însă a subliniat că nu știe nimic despre politică. Chiar a spus că nu votase în viața lui până atunci.
Declarația sa de la acea vreme a fost preluată de Politico și spune totul: "Am 23 de ani și nu am votat niciodată în viața mea. Într-o seară mi-am zis că, dacă nu o să votez niciodată și dacă nu o să mă interesez, aceiași tocilari vor fi mereu la putere. Și am spus: Gata!"
Așa a început aventura sa spre cea mai înaltă scenă a politicii europene, fără însă să parcurgă alți pași. Nimeni nu se aștepta la ceea ce avea să urmeze.
Primele exit-poll-uri din seara alegerilor europarlamentare arătau că Fidias Panayiotou ajunsese undeva la 18,3% din voturi, conform publicației Ekathimerini. La câteva ore distanță, luni dimineață, scorul său a ajuns la 19,36%, după rezultatele oficiale parțiale.
Astfel, Fidias Panayiotou a câștigat al șaselea mandat de europarlamentar pe care îl are Cipru, adică cel mai mic număr din UE, la egalitate cu Malta.
După aflarea veștii, Panayiotou a spus că totul i se pare un miracol.
"Am obținut un miracol. Este pentru prima dată la alegerile europene când cineva intră în Parlament fără sprijinul partidelor și doar cu ajutorul celor care îl urmăresc pe internet", a spus Fidias Panayiotou, după primele exit-poll-uri.
- Cele mai importante partide din Cipru sunt conservatorii din DISY (Dimokratikos Sinagermos), care au obținut 24,78% din voturi și comuniştii de la AKEL, cu 21,49% din voturi.
Fidias a surprins atunci când s-a filmat cerșind pentru a-și lua bilet de tren sau pentru transportul în comun în India, Japonia sau Marea Britanie.
Totodată, el s-a filmat în timp ce pretindea că este invitat special al unor hoteluri de lux și astfel a luat micul dejun gratuit.
El a început să fie activ pe rețelele de socializare în 2019 și s-a remarcat prin diverse provocări pe care le-a lansat, printre care: "Am supraviețuit 10 zile îngropat de viu", "M-am căsătorit cu o străină în 24 de ore", "Am supraviețuit 5 zile fără somn", "Am locuit pe aeroport timp de 10 zile", sau "Am petrecut 100 de ore în cea mai săracă țară din lume".
La un moment dat, el a avut un clip intitulat "Am îmbrățișat 100 de celebrități din lume". Printre aceștia se numără Elon Musk, unul dintre cei mai bogați oameni din lume.