Aproape jumătate dintre dintre elevii din clasele I-VIII nu pot înțelege și nu își pot forma o opinie despre un text pe care îl citesc la prima vedere. Este rezultatul îngrijorător al unor teste efectuate timp de 15 luni în toate regiunile din țară. Alarmant este și procentajul foarte mic, de doar 11%, al elevilor care au atins nivelul maxim, nivelul funcțional. Experții în educație spun că în viitor, consecințele pot fi distrugătoare.
Testele au verifcat nivelul la care un elev cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani poate înțelege ce citește, poate face conexiuni cu alte informații și își poate forma și exprima o opinie despre text. Rezultatele obținute au arătat că doar 47 % dintre elevi sunt la un nivel minim funcțional.
Felicia Macaleț, jurnalist Euronews România: „Doar 11% dintre elevii care au participat la testele de literație au obținut nivelul maxim - nivelul funcțional. Asta însemnă că ei pot extrage și folosi informații dintr-un text, pot trage concluzii pe baza a ce au citit și pot face diferite interpretări”.
Memorizarea mecanică, o problemă
Experții în educație trag un semnal de alarmă și spun că sistemul ar trebui să-și schimbe politicile cât mai curând, pentru că rezultatele de astăzi ar putea avea un impact colosal în viitor.
Daniela Vișoianu, expert in educatie, consilier parlamentar la Comisia pentru Învățământ: „Fiecare dintre tinerii care nu dobândeste un nivel de alfabetizare funcțională societară consistentă o sa coste alte lucruri în societate. Din acești tineri cresc viitorii profesioniști de mâine și o să ne plângem că nu găsim instalatori, că asistentele medicale nu sunt empatice, vom avea nevoie și nimeni nu o să ne înțeleagă problema. Acceptăm prea ușor ca un elev de clasa a 4-a să termine clasa a 4-a fără să știe să scrie și să citească și să socotească”.
Psihologul Elena Stambuli explică rezultatele slabe la aceste teste: „Ei se bazează pe memorizează mecanică pentru ei notele sunt cele mai importante de aceea învață sporadic doar pentru notă foarte mulți, ori nota evaluează ceea ce a invatat in acea zi. Nu exista o cursivitate a invatarii. Fetele sunt mai conștiincioase, băieții sunt mai vulnerabili și usori influențabili”.
De altfel și cele mai recente rezultate de la testele PISA arată că 44% dintre elevii care au împlinit 15 ani sunt analfabeti functionali.