O rețea sofisticată de dezinformare și influență, finanțată cu cel puțin două milioane de euro prin intermediul AdNow, o companie de advertising care ar avea legături la Kremlin, își pune amprenta asupra spațiului media din România.
Legăturile acestei rețele cu Kremlinul, dezvăluite de o investigație Snoop.ro, scot la lumină conexiuni cu site-uri de televiziune, influenceri conspiraționiști și propagandă pro-Călin Georgescu, candidat la președinție.
Miza este manipularea fricii și a neîncrederii, în contextul unei societăți vulnerabile
Dincolo de bani, miza este manipularea fricii și a neîncrederii, în contextul unei societăți vulnerabile. Doar în ultima lună, pe internetul românesc, reclamele lor la tratamente naturiste și escrocherii online au avut peste 440 de milioane de afișări.
Influencerii și bloggeri români au continuat să publice, inclusiv texte de propagandă pro-Georgescu.
„Mare parte a banilor circulă pe platforme fintech”
Victor Ilie, jurnalist de investigațe snoop.ro: Vorbim de doar două milioane de euro pe care am reușit să le identificăm noi. Acești bani au fost cheltuiți între 2016 și 2020. Acestea sunt doar datele la care am avut acces noi. Respectiv date pe care le-a putut vedea statul român. De partea celalată, mare parte a banilor circulă pe platforme fintech pe care statul român este incapabil să le urmărească, cum ar fi Wirecard sau PayPal.
În principiu, banii aceștia au ajuns de-a lungul anilor la influenceri conspiraționiști, la social media manageri cu grupuri de sute de mii de membri. Iată că acești oameni astăzi îi fac campanie candidatului aflat în pole position în cursa pentru prezidențiale, Călin Georgescu. Un candidat de extremă-dreapta conspiraționist, misticoid.
„Banii aceștia au ajuns de-a lungul anilor la influenceri conspiraționiști”
Specialitatea mea e follow the money. Foarte interesant a fost să găsesc pe tot internetul oameni care se plângeau că nu își încasau banii din această companie de native advertising. De cealaltă parte, puteam să văd televiziuni ca România TV care luau lunar aceeași sumă. Și, dacă te uiți global peste transferurile de bani care au ajuns în România, e foarte interesant să vezi cum există niște spikeuri de plăți în perioade electorale.
Ce e foarte inetersant la rețeaua asta de publicitate este că ea nu targetează în mod special oamenii cu campanii politice. Publicitatea naturopată și misticoidă de fapt cultivă o gândire care te face predispus la a vota politicieni cum e Călin Georgescu.