Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Taxarea mașinilor poluante, retrasă din dezbatere de coaliție. Ministerul Dezvoltării: ”România se află în risc de infringement”

Guvernul nu mai susține taxarea suplimentară a mașinilor poluante în anumite zone din orașele mari. Partidul Social Democrat a anunțat pe Facebook faptul că Executivul nu va discuta proiectul inițiat de Ministerul Dezvoltării referitor la instituirea așa numitelor zone cu nivel scăzut de emisii.

30/07/2024 , 19:25

Ministerul Dezvoltării a retras proiectul după consultările din coaliție

Reprezentanții Ministerului Dezvoltării au anunțat că au decis marți să retragă din procedura de transparență proiectul hotărării de Guvern referitoare la metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii (ZNSE).

Decizia a fost luată în vederea unei consultări mai ample atât cu partenerii din cadrul Coaliției de Guvernare, cât și cu reprezentanții structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, ai mediului de afaceri și ai societății civile”, se arată într-un comunicat al Ministerului Dezvoltării.

Aplicarea legii, jalon în PNRR

”Proiectul, lansat în consultare publică, în data de 26 iulie a.c., are în vedere aplicarea prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, act normativ adoptat de Parlamentul României (ca urmare a consultării în cadrul Coaliției de Guvernare) și publicat în Monitorul Oficial al României pe 31 mai 2023, și care precizează că, ”în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministerul de resort, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii elaborează metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente ZNSE, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului”.

În plus, Legea nr. 155/2023 reprezintă Jalonul nr. 288 în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru care a fost stabilită obligativitatea de a crea mecanismul de adoptare a zonelor cu emisii scăzute de către autoritățile publice locale, iar metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii reprezintă una dintre măsurile aferente CISC (Comitetului Interministerial privind Schimbările Climatice) – prioritatea de ordin legislativ nr. 43 din Planul stabilit pentru anul 2024”, mai precizează Ministerul Dezvoltării.

Ministerul Dezvoltării avertizează: România se află în risc de infringement din cauza calității aerului din mai multe orașe

Ministerul Dezvoltării susține că proiectul a fost elaborat în cadrul unui grup format din reprezentanți ai Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, ai Ministerului Transporturilor (prin Registrul Auto Român) și ai Ministerului Afacerilor Interne.

”De asemenea, se acordă o maximă flexibilitate pentru autoritățile publice locale, care ar urma să stabilească localizarea zonelor cu emisii scăzute, dimensiunea acestora, clasele de vehicule pentru care este permis accesul nerestricționat (în funcție de norma de poluare și de tipul de carburant) și modul de abordare – dacă se stabilesc restricții sau tarifare (accesul în zona respectivă fiind condiționat de un tarif stabilit exclusiv de autoritatea publică locală). Prin urmare, posesorul unui vehicul non-euro nu este obligat la niciun tarif dacă nu intră într-o astfel de zonă”, arată sursa citată.

Măsurile ar putea intra în vigoare din 2026

”Totodată, se instituie o perioadă de acomodare de un an de zile, ceea ce înseamnă că obligativitatea respectării prevederilor din Legea nr. 155/2023 și din proiectul de HG ar intra în vigoare începând cu data de 31 mai 2026.

Nu în ultimul rând, precizăm că România se află în risc de infringement din cauza situației deficitare, chiar alarmante, a calității aerului din mai multe zone urbane din țară, unde se înregistrează creșteri ale nivelului de poluare peste media înregistrată la nivelul altor țări europene”, se mai arată în comunicatul Ministerului Dezvoltării.

30/07/2024 , 17:28

PSD anunță retragerea proiectului din dezbatere

”Proiectul de HG promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului.

Această inițiativă, care are un impact social ridicat și care introduce taxe noi, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică și de a fi validată politic în interiorul Coaliției de Guvernare. Ca atare, proiectul va fi scos de pe agenda Guvernului”, se arată într-un mesaj transmis de Partidul Social Democrat, pe Facebook.

Marin Țole, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării, a explicat pentru Euronews România, că decizia restricționării ar urma să fie luată la nivelul autorităților locale.

”Tot la nivelul UAT rămâne partea aceasta de taxare și de restricționare. Dacă fac restricționarea prin taxare sau fac pur și simplu restricționare prin semne. Acolo unde este poluare mai mare, fiți sigură că se va aplica și partea de taxare, fiind nevoie ca pe o perioadă mai îndelungată să-l obișnuim pe șoferi să nu mai treacă prin acea zonă sau dacă trece, neapărat trebuie să plătească taxa de poluare”, a afirmat Marin Țole.

Reacția lui Nicușor Dan privind taxarea mașinilor poluante: ”Nu sunt de acord de principiu”

”Eu nu sunt de acord de principiu ca o autoritate centrală să vină peste o autoritate locală să îi spună ce să facă. Din punctul meu de vedere, pentru a descuraja traficul cu autoturismul personal din București, ceea ce toți ne dorim, există două soluții: una - să taxăm parcarea, ceea ce am început să facem. Sunt la 30.000. Primarii de sector o fac de asemenea. În doilea rând, să îmbunătățim”, a precizat primarul general Nicușor Dan.

Știrea inițială:

Potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern, inițiat de Ministerul Dezvoltării, vor exista zone cu niveluri scăzute de emisii unde va fi limitată circulația mașinilor deținute de cetățeni sau de firme care nu respctă anumite baremuri privind noxele.

În undele cazuri circulația va fi permisă doar prin achitarea unei taxe. Mașinile instituțiilor de apărare, ordine publică și servicii publice sunt exceptate de la prevederile cadrului legislativ.

Aceste zone vor fi implementate în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.

Autoritățile administrației publice locale vor fi responsabile pentru marcarea acestor ZNSE cu indicatoare corespunzătoare.

De asemenea, ele vor avea competența de a stabili regulile de acces și tarifele pentru vehiculele care doresc să circule în interiorul acestor zone.

Cei care nu vor respecta prevederea, riscă amendă de 300 de lei care, dacă nu va fi plătită la termen, va atinge penalități de 500 de lei pe zi.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE