Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Salvamontiștii din România vor putea folosi girofarul în misiune. În Marea Britanie, salvatorii au costume cu motoare cu reacție pentru a urca pe munte

Autospecialele salvamontiștilor vor avea de acum girofaruri. Proiectul de lege privind utilizarea semnalelor acustice și luminoase de salvatorii montani a fost promulgat de președintele Klaus Iohannis. În schimb, în Regatul Unit, salvatorii au folosit costume cu motoare cu reacție pentru a ajunge în zonele montane greu accesibile în doar câteva minute.

Legea prevede că autovehiculele serviciilor publice Salvamont și Salvaspeo vor beneficia de girofar și sirenă. Proiectul de lege a fost adoptat la începutul lunii decembrie și a mers spre promulgare.

Proiectul de lege prin care pot fi folosite semnalele acustice și luminoase se află în Parlamentul României încă din 2014.

Adoptarea legii înseamnă că în perioada următoare echipajele Salvamont și Salvaspeo vor putea folosi girofarul și sirena, iar șoferii vor fi obligați să le cedeze trecerea, la fel ca în cazul autospecialelor de pompieri, poliție și salvare.

Reprezentant Salvamont Brașov: „Este o lege pe care o așteptăm de ani de zile”

Nicolae Petrușcă, reprezentant al Serviciului de Salvamont din Brașov, a declarat la Euronews România că salvatorii montani așteptau această lege de mai mulți ani și a evidențiat că, în lipsa acesteia, ”echipajele noastre din țară la intervenții erau blocate în ambuteiaje pe drumurile naționale”

„Eram efectiv civili. O mașină civilă care era blocată în ambuteiaje, nu avea prioritate în intersecții. Pe drumurile naționale, efectiv nu aveam prioritate. (...)

Chiar anul trecut colegii din Predeal au stat la o intervenție circa o oră și jumătate ca să ajungă la locul deplasării. În țară sunt foarte multe echipe care au întârziat tocmai din această cauză, a ambuteiajelor de pe șosele.

În felul acesta vom avea o prioritate în trafic care va micșora timpii de intervenții la acțiunile de salvare.

Petrușcă estimează că posibilitatea folosirii girofarului de către salvamontiști ar putea înjumătăți timpii de intervenție.

„În cazul în care colegii din trafic într-adevăr ne vor acorda prioritate de trecere, zic că se înjumătățesc timpii de intervenție, de ajungere la locul accidentului și acordarea primului ajutor.

Reprezentantul Salvamont Brașov a mai spus că salvamontiștii vor putea folosi girofarul în timpul misiunii, „fără a mări viteza de deplasare legală”.

De asemenea, Nicolae Petrușcă a explicat că, în general, autospecialele folosite de Salvamont sunt „dotate ca ambulanțe, cel puțin în ultimii ani de zile cam toate serviciile din țară s-au dotat cu aceste ambulanțe. „Majoritatea aveau rampă luminoasă, dar era destul de dificil să o folosești. Nu aveai bază legală”, a menționat el.

Costume cu motoare cu reacție, folosite la intervențiile salvatorilor montani din Marea Britanie

În Lake District (Țara Lacurilor), o regiune montană din Marea Britanie, cu teren accidentat, salvatorii montani au testat un costum dotat cu motoare cu reacție care îi poate ajuta să ajungă la oamenii aflați în pericol în doar câteva minute, scurtând timpul de intervenție pe un traseu care în mod normal ar fi străbătut cu mașina sau pe jos, conform Euronews.com.

Jetpack-ul inspirat parcă din filmele cu James Bond este soluția propusă de Gravity Industries, o companie aeronautică din Marea Britanie. După doar șase zile de instructaj, dispozitivul a putut fi folosit de un paramedic pentru a urca pe vârful Helvellyn (950 de metri), în mai 2022.

Drumul pe traseul montaj ar fi fost străbătut în mod normal într-o oră și 20 de minute pe jos. Cu ajutorul costumului cu motoare cu reacție, salvatorul montaj a ajuns pe vârf în trei minute și 30 de secunde.

„Dacă ești o persoană cu probleme cardiace sau cineva care are cu adevărat nevoie de îngrijiri critice, 1 oră și 20 de minute este adesea prea mult timp pentru cazurile cu adevărat importante", declarat Richard Browning, fondator și pilot de încercare șef la Gravity Industries.

Costumul cu motoare cu reacție de 1.000 de cai putere funcționează cu ajutorul unor propulsoare amplasate pe spatele pilotului și a două motoare cu reacție de mici dimensiuni, pe fiecare braț.

Aceste consume pot fi alimentate fie cu kerosen, motorină sau bio-diesel.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE