„For Us, By Us” – Pentru noi, de la noi. Pe scurt: FUBU. Orice fan al stilului streetwear, născut în anii 80 sau 90 are un loc special în inima sa pentru brandul iubit de artiștii de hop-hop de pe atunci.
Compania nu primit atâta atenție în ultimii ani, dar odata cu revenirea la modă a altor branduri urbane– este foarte posibil ca FUBU să își redobândească gloria de altădată.
Brandul a fost fondat în 1992 de John Daymond în parteneriat cu încă 3 prieteni, în Queens New York și s-a transformat rapid într-un fenomen cultural: jachetele, treningurile și tricourile FUBU au fost asociate cu cei mai importanți rapperi ai anilor 90.
Înainte de lansarea companiei, fondatorul vedea moda strict ca pe o modalitate de a face bani. A început să facă tricou cu sloganul „Free Mike Tyson”, când acesta a fost arestat - moment în care și-a dat seama că hainele se vând mai repede dacă au un mesaj emoționant în spate. Așa, a venit cu idea de FUBU – For Us By us – și și-a propus să ofere articole care să susțină și să încurajeze comunitățile de afro-americani.
A început prin a vinde beanies - căciuli de lână. În prima zi a făcut un profit de 800 de dolari. Și-a dat imediat seama că afacerea are potențial – dar nu a avut fondurile necesare să investească. A început să meargă pe la filmările de videoclipuri ale artiștilor de hip-hop și să le dăruiască articole FUBU – o mișcare extrem de inteligentă – pentru că așa, brandul a ajuns să fie asociat cu cele mai importante nume ale momentului: Busta Rhymes sau LL Cool J.
Cel din urmă a purtat o căciulă FUBU într-o reclamă pentru o companie de fast-fashion de peste Ocean. Rapperul a purtat blugi și bluza brandului respectiv – dar se pare că cei din echpa de producție nu au fost prea atenți la accesoriile alese de vedetă. Sau la ce a spus – în reclama de 30 de secunde în care a făcut un scurt freestyle, LL Cool J s-a uitat direct în cameră și a spus: „For Us, By Us, on the low”. Nimeni de la compania americană de fast-fashion nu a observat reclama ascunsă timp de o lună – după care au retras campania publicitară și au concediat un număr bun de oameni. Momentul a demonstrat faptul că directorii companiei erau interesați de profit – fără a înțelege cultura hip-hop.
Popularitatea brandului a explodat: în 1998, vânzările întreceau 350 de milioane de dolari anual iar rapperi purtau FUBU cu fiecare ocazie. O greșeală logistică i-a costat însă mult: au cumpărat prea multe produse, pe care nu au reușit să le vândă. În 2003 FUBU a părăsit piața americană – cu excepția pantofilor de sport – și s-au axat pe Asia și Europa.
Anul trecut, FUBU a sărbătorit 30 de ani de la înființare. Iar stilul y2k – adică revenirea la modă a articolelor din anii 2000 – a resuscitat ușor-ușor treningurile, tricourile și jachetele companiei. Pe Tik Tok, căutările sunt în creștere de la o zi la alta – compania a adunat aproape de 70 de milioane de vizualizări – semn că ar putea reveni cât de curând, și în garderoba noastră.