Tinerii din România se pricep cel mai puțin, din toată Uniunea Europeană, să folosească instrumentele digitale, precum mail-ul, redactarea documentelor sau identificarea informațiilor false. Problemele din sistemul de educație, diferențele dintre adolescenții care trăiesc în marile orașe și cei de la țară, dar și competențele reduse pe care le au profesorii în acest domeniu sunt piedici în dezvoltarea acestor abilități.
Simpla deschidere a unui computer și folosirea platformelor de socializare nu sunt suficiente pentru a fi considerate competențe digitale, spun experții. Tinerii trebuie să aibă cunoștințe pentru a folosi tehnologia în scopuri constructive și creative.
Tinerii din țara noastră au printre cele mai scăzute competențe digitale, potrivit datelor publicate de Eurostat pentru anul 2023. În țara noastră, ca în majoritatea țărilor UE, fetele cu vârste între 16 și 19 ani stau ceva mai bine – 44% au competențe digitale, comparativ cu media care e de doar 28%. Alte state care stau prost sunt Germania și Bulgaria.
Fetele au întrecut populația generală în toate țările, cu excepția Germaniei, unde cota fetelor cu competențe digitale a fost cu 6 puncte procentuale mai mică decât populația generală (46% comparativ cu 52%).
În contrast, în Croația, cota fetelor cu competențe digitale de bază a fost cu 37 de procente mai mare decât populația generală. De altfel, Croația este și una dintre țările cu cei mai mulți tineri care au competențe în domeniu – 96% dintre fete și o medie de 82%. Alături de Croația, Finlanda și Cehia sunt țările în care tinerii sunt cei mai pregătiți pentru folosirea acestor tehnologii.
Alexandra Cernian: Probabil băieții, până la un punct, sunt mai preocupați de partea de jocuri sau alocă mai puțină importanță dezvoltării mai extinse. Iar fetele, cum de obicei ele își doresc să aibă note mari cam la toate materiile și au până la un punct spiritul ăsta competitiv, așa mai dezvoltat.
Ce înseamnă să avem competențe digitale
Experții susțin însă că a avea competențe digitale înseamnă mai mult decât să folosim rețelele sociale. Tinerii trebuie să știe să redacteze un document, să folosească în mod corect emailul și chiar să deosebească informațiile corecte de cele false.
Anul trecut, 68% dintre fetele cu vârsta cuprinsă între 16 și 19 ani din UE dețineau competențe digitale de bază sau peste nivelul de bază, depășind în mod semnificativ cota din populația generală, adică 56% dintre persoanele cuprinse între 16 și 74 de ani. Procentul băieților din aceeași grupă de vârstă cu competențe digitale de bază a fost puțin mai mic, de 65%. Cei mai competenți la acest capitol sunt tinerii între 20 și 34 de ani. Până la 75% dețin abilități digitale.
Alexandra Cernian: Acum generațiile tinere practic se nasc cu aceste device-uri în mână. Preocuparea educațională ar trebui să ne ducă mult mai mult în zona de obiectiv pentru care folosim tehnologia și de a construi un sistem în care tinerii să învețe să folosească tehnologia în scopuri constructive, în scopuri creative, ca pe un ajutor în a face anumite lucruri sau anumite procese mai bine și mai rapid, adică să învețe să folosească anumite instrumente în zona educațională, în zona de productivitate a muncii, să știe să se redacteze un document, să știe să utilizeze într-un mod constructiv emailul.
Specialiștii spun că o soluție pentru creșterea nivelului de competență ar fi implicarea statului. Autoritățile ar trebui să demareze campanii de informare a populației tinere, mai ales în contextul dezvoltării noilor tehnologii care amenință multe joburi.