eMAG a devenit cea mai valoroasă marcă din România, având o creștere de 29%, potrivit Raportului anual al Brand Finance România.
Odată cu revenirea economică post-pandemie, brandul de retail eMAG depășește pentru prima dată Dacia, care ocupă acum locul al doilea în Top 50 cele mai valoroase branduri, în 2022.
„Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează și un simbolic schimb de ștafetă, de la un brand cu vechime, către un brand inventat cu mai puțin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din <<noua economie>> ar urca în top 50.”, spune Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance Romania.
Schimbarea a rezultat din creșterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către on-line, în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia.
Cele două branduri sunt urmate în top de Dedeman, cel mai valoros brand de retail deținut integral de acționari români. În clasament mai apar: Petrom, Banca Transilvania, Digi, Electrica, BRD, BCR, Catena.
Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% față de clasamentul de anul trecut – în linie cu creșterea pe ansamblu a economiei românești (5,9%).
Cele mai puternice branduri din România în 2022
Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, cu un rating AAA+. Pentru a evalua această poziție au fost luați în calcul mai mulți factori: investiția în marketing, capitalul de marcă (brand-equity) și performanța de business. Banca Transilvania se plasează, astfel, între primele zece cele mai puternice bănci, pe plan global.
Cercetarea și analiza care au stat la baza raportului anual publicat de Brand Finance, privind cele mai valoroase branduri românești, a fost finalizat înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia, si marchează revenirea economică după pandemie. Viitoare cercetări vor arăta în ce măsură războiul va afecta valoarea economică.
Brand Finance România este cea mai mare firmă de consultanță și evaluare a brand-urilor, la nivel mondial, care oferă clasamente anuale, încă din 2008, pentru peste 5000 de mărci.
În fiecare an, compania Brand Finance evaluează cele mai valoroase și puternice branduri globale, naționale și sectoriale. Cele mai valoroase 50 de branduri românești sunt incluse în raportul anual Brand Finance România 50.
Raportul pentru anul 2022 poate fi consultat în integralitate aici.