Ninsorile abundente au blocat aproape complet două județe din Moldova. Una dintre soluțiile pentru șoselele blocate de zăpadă ar fi perdelele forestiere de protecție a drumurilor naționale și a autostrăzilor.
Doar că, multe dintre ele au fost tăiate după revoluție de proprietarii terenurilor, iar în ultimii ani au fost plantate pe o suprafață mai mică de 100 de kilometri, a spus, la Euronews România, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: "Pe drumurile naționale, pe unele zone restrânse, e adevărat, pot fi plantate perdele forestiere în parteneriat cu Romsilva sau cu autoritățile locale. Dar sunt și zone une nu se pot planta, pentru că sunt terenurile oamenilor. Dacă ne aducem aminte, pe vremea lui Ceaușescu erau în zonele astea astfel de perdele, dar au fost tăiate de oameni pentru a folosi terenurile pentru agricultură.
În ceea ce privește plantările de perdele, legea nu e similară cu cea pentru construcția drumurilor. Noi, când avem de construit un drum, putem prin clausa de utilitate publică să expropriem terenul și după aia cetățeanul se poate duce în instanță dacă se simte nedreptățit, dar fără să ne afecteze nouă lucrările. La Romsilva, din câte știu, e invers. Dacă cetățeanul nu vrea, până nu se finaliează procesul nu pot să exproprieze terenul.
S-a plantat destul de puțin. Undeva sub 100 de kilometri de perdele forestiere."
Niciun metru de perdea forestiera după revoluție
Prefectul județului Buzău, Daniel Țiclea, a declarat la Euronews că niciun metru de perdea forestieră nu a fost plantat în județ după revoluție.
Acesta a mai spus că în anul 2014 necesarul estimat de perdea forestieră era de 52 de kilometri, cu o lățime de 20 de metri. Însă, în 2022, necesarul a crescut.
Daniel Țiclea, prefectul județului Buzău: "Pe tot traseul autostrăzii A7, Ploiești-Pașcani, sunt prevăzute perdele forestiere de protecție. Aceste perdele reprezintă singura soluție eficientă și permanentă pentru protecția autostrăzilor și drumurilor.
Pe drumurile naționale niciun metru nu a fost plantat după revoluție în Buzău, dar nici nu am pierdut din ele. Pe drumurile județene au fost plantări timide. Necesarul a fost estimat în 2014 la 52 de kilometri de perdea forestieră de lățime de 20 de metri. Este perdeaua considerată impenetrabilă. În 2022 acest necesar a crescut la 72 de kilometri.
Cel mai concret proiect de implementare a perdelelor forestiere se desfășoară prin Romsilva. Am reactivat comandamentul de monitorizare a programului. În Brăila, pe DN2B, deja proiectul a ajuns la faza de execuție și s-au plantat primii kilometri de perdea forestieră, la limita dintre județele Buzău și Brăila. Sper ca în maxim un an de zile să vedem concret, pe teren, perdele forestiere și în Buzău.
Acesta nu e un proiect CNAIR. E unul derulat de Ministerul Mediului. Studiul de fezabilitate a fost contractat cu prestatori externi de către Romsilva. Prestatorul predă către Romsilva documentele, urmează documentația cadastriala și apoi procedora de expropriere. După ce avem un canal de expropriere am putea spune că suntem foarte aproape de crearea unor astfel de perdele."