Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, și Ionuț Ciurea, director Pro Infrastructura, au fost invitați la Vocile care contează și au vorbit despre „ziua aniversară” când România a atins borna de 1000 de kilometri de drum de mare viteză.
1000 de km de drum de mare viteză, în România. Câteva perspective
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Nu e neapărat un moment de bucurie, pentru că ar trebui să fie ceva normal. Nu trebuie să te bucuri când e ceva normal. Cred că ar trebui să fie un moment de reflecție. Poate împreună, toată clasa politică, să reflectăm la ceea ce s-a întâmplat în ultimii aproape 35 de ani”.
„Un factor foarte important care a grevat nerealizarea mai repede a celor 1000 de km a fost nu neapărat instabilitatea politică la nivelul miniștrilor Transporturilor, pentru că am avut foarte mulți, ci instabilitatea unor programe de guvernare ale partidelor pe domeniul transporturilor stabile, pentru că, în mod normal, dacă schimbi un ministru de la un partid, cu un alt ministru de la celălalt partid, în mod normal n-ar trebui să se schimbe politica, dar neavând niște structuri ale partidelor în ultimii 30 de ani foarte stabile din punctul ăsta de vedere, fiecare ministru care a venit, practic, a încercat să își impună prioritățile”.
Ionuț Ciurea, director Pro Infrastructura: „Se vede din două puncte de vedere. O parte – din ce am observat eu, chiar în cercul restrâns, din organizația noastră – este de părere: Da, domnule, bine că s-a făcut. Puteam să avem și mai puțin. Iar cealaltă parte este: Băi, știți, dar, totuși, o mie de km... 900 de km făcuți, de fapt, că 100 de km pe București-Pitești îi avem moșteniți din anii ’70”.
„După Revoluție, practic, România a făcut în... (...) noi suntem mai indulgenți, luăm 24 de ani, lăsăm 10 ani de tranziție deoparte, (...) în 24 de ani, noi am făcut 900 de kilometri de autostradă și drum expres. Ceea ce e foarte puțin pentru nevoile acestei țări. Pentru ceea ce au făcut vecinii, spre exemplu, în comparație cu ceea ce au făcut vecinii. Vecinii nu neapărat bulgari, dar și bulgarii sunt pe acolo, cam ca noi. Dar vecinii maghiari sunt ani lumină în fața noastră, (...) au mai mulți kilometri decât noi, undeva la 1800 dacă nu mă înșel”.
„Depinde cum privești. Da, puteam să facem și mai puțin, dar trebuia să facem mult mai mult și puteam să facem mult mai mult dacă lăsam puțin orgoliile deoparte, dacă într-adevăr aveam și o stabilitate ceva mai bună și nu venea fiecare ministru și schimba din pix... Acele priorități sunt din 2016 pe hârtie, pentru că atunci a fost adoptat Master Planul”.
Când avem următoarea o mie de km?
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Dacă mai punem un an în plus la fiecare șantier, ar trebui maxim în 2030 să atingem, doar cu cei pe care îi contractăm… (…) Aici e vorba de asumarea clasei politice”.
„Trebuie să păstrăm 1000 de km cu contract de execuție indiferent de cât dăm în trafic. Ca să păstrăm șantierele deschise pentru că ce i-a lipsit României, poate, sunt și mai multe șantiere deschise, pentru că nu banii au fost problema, ci capacitatea administrativă”.