Perioada Crăciunului a ajuns la final și, ca în fiecare an, unele dintre cadouri nu au fost întocmai pe placul celor care le-au primit. Ce putem face cu ele? Ce drepturi și obligații avem la retur?
Legile în acest sens sunt adesea cât se poate de complicate și asta pentru că trebuie să prevadă și un număr foarte mare de cazuri individuale. Însă sunt câteva principii de bază descrise în lege, care se aplică în cele mai multe dintre situații.
Care este perioada minimă de retur?
Ne uităm, întâi de toate, la drepturile minime pe care legea le prevede pentru consumatori, și asta pentru că, bineînțeles, comercianții pot adăuga, spre exemplu, o perioadă mai lungă de retur gratuit.
Ce prevede legea că trebuie să facă: Cel puțin trebuie să ofere o perioadă de retur de minimum 14 zile, timp în care, după ce primim produsul ne putem răzgândi oricând.
De când începe să curgă această perioadă de 14 zile? Trebuie să știm despre acest drept încă de la momentul în care cumpărăm produsul respectiv.
Perioada începe să curgă în momentul în care produsul ajunge în posesia noastră și totodată, dacă o comandă are mai multe produse, această perioadă de răzgândire de 14 zile începe să curgă din momentul în care ultimul produs a ajuns în posesia noastră.
Mecanismul este același în situația în care un singur produs este format din mai multe componente, atunci perioada începe să curgă din momentul în care am primit ultima componentă.
Perioada se prelungește până la 30 de zile, în cazul produselor cumpărate prin vizite nesolicitate. Cu alte cuvinte, dacă un vânzător vine la noi acasă și reușește să ne vândă un produs, atunci avem o lună timp la dispoziție pentru a ne răzgândi.
În cât timp primim banii înapoi?
Din momentul în care informăm comerciantul că ne-am răzgândit, banii trebuie să ni se vireze în cel mult 14 zile. Însă, comercianții pot prelungi această perioadă, iar ea poate începe să curgă abia din momentul în care primesc produsul.
Costul livrării este suportat de comerciant, mai puțin în situația în care un consumator a optat pentru o livrare diferită față de opțiunile standard.
Ce obligații avem când returnăm un produs?
Din momentul în care solicităm returul, avem 14 zile să trimitem bunurile înapoi. Trebuie să ținem cont și de faptul că anumiți comercianți pot oferi perioade mai mari.
De asemenea, bunurile nu trebuie să fie deteriorate. Așadar, trebuie să păstrăm ambalajele sau accesorile, în caz contrar comerciantul poate modifica valoarea produselor. Cu alte cuvinte, riscăm să primim mai puțini bani înapoi.
Sunt și situații în care trebuie să plătim livrarea pentru retur, mai ales dacă de la bun început comerciantul nu își asumă acest aspect. Prevederea nu se aplică însă în situația în care anumite produse nu pot fi trimise prin poștă, iar atunci ele trebuie preluate de către comerciant.
Ce produse nu putem returna?
Potrivit legii, nu se pot returna bunurile sau serviciile ale căror valori se schimbă în funcție de piețele financiare.
Totodată, nu pot fi returnate bunurile confecționate după cerințele clientului sau personalizate (de exemplu căni sau tricouri personalizate).
Bunurile perisabile sau care expiră rapid sunt și ele incluse în această categorie a bunurilor ce nu pot fi returnate.
Nu se pot returna nici programele informatice care au fost desigilate sau activate după livrare.
Bunurile care nu se pot desigila din rațiuni de igienă sau de sănătate a consumatorilor nu pot fi nici ele returnate conform legii.
Este foarte util să citim cu atenție termenii și condițiile puși la dispoziție de către fiecare comerciant, pentru că ne pot oferi, de exemplu, o perioadă mai mare de retur sau pot oferi un termen mai mic de înapoiere a banilor.