Vizitatorii lacului Como din Italia au de unde alege când vine vorba de suveniruri, dar o cutie de aer local probabil că nu se află pe lista lor de cumpărături.
Produsul a fost lansat de o agenție de marketing și susține că are 21% oxigen, 0,93% argon, 0,04% dioxid de carbon și un mic procent de azot și neon captat de pe malul lacului.
„Ne-am gândit să încapsulăm aerul din lac într-un borcan care poate fi apoi dus oriunde în lume. Borcanul, odată deschis, devine un suport pentru pixuri sau o vază și este complet reciclabil.”, a declarat Daniele Abagnale, de la agenția care a curatoriat proiectul, pentru cotidianul italian La Repubblica.
La un preț de aproape 10 euro bucata, aerul la cutie pare o manevră de marketing evidentă - și nu este una originală.
Puteți găsi cutii de aer local în zeci de locuri din întreaga lume, de la munții elvețieni la Insula Mann.
Așadar, este vorba de o mare glumă pe care turiștii o cred sau aceste mostre de aer au vreo valoare?
Nebunia aerului conservat a început în secolul XX
Aerul la conservă este de fapt o știre veche în Italia. După cel de-al Doilea Război Mondial, un bărbat pe nume Gennaro Ciaravolo a inventat „Aria di Napoli”.
Ciaravolo a reciclat conservele goale de alimente distribuite de trupele americane după eliberare, susținând că le-a umplut cu aerul orașului - și chiar a reușit să le vândă înapoi americanilor.
Dar invenția lui Ciaravolo a fost o declarație socială și o alegorie a renumitei „cazzimma” napolitane - arta de a fi inventiv și de a te descurca cu ce ai.
De asemenea, era probabil o referință la opera de artă conceptuală „Air de Paris” a lui Marcel Duchamp, realizată cu câteva decenii mai devreme. În 1970, nepotul lui Ciaravolo a continuat această cascadorie ireverențioasă cu o expoziție la Bienala de la Veneția. El a expus aer prăjit din Milano, ceață din Carnaby Street din Londra și aer sacru din Roma.
Aerul la conservă ca suvenir
Cele mai multe conserve de aer vândute astăzi nu sunt nici pe departe atât de ingenioase sau ezoterice.
Aerul de 20 de euro din Isle of Man, o insulă din Marea Irlandei, pretinde că vindecă dorul de casă și ameliorează stresul, în timp ce aerul din Altay din China este descris ca fiind „intoxicant”. Turiștii pot chiar să scrie pe cutii ca și cum ar fi cărți poștale.
În sudul Angliei, a izbucnit o dispută absurdă cu privire la o afacere care vinde sticle de aer din Cornwall pentru peste 80 de euro, care a fost de fapt capturat în Devon, un alt comitat.
O companie numită fattrol a realizat o versiune puțin mai ironică. Aceștia vând suveniruri din conserve de aer din diferite destinații turistice populare, inclusiv Atena, Veneția, Barcelona și Las Vegas.
Enjoy mate, stunning place......look out for the cans of Icelandic air - I kid you not! Even they were about £8 a few years ago!!! Everyone's gotta make a buck somehow 😂 pic.twitter.com/I65EWc0Gul
— tony the curmudgeon⭐️⭐️ (@tonyscornucopia) October 29, 2024
Versiunea lor din Tokyo, de exemplu, pretinde că conține 10 la sută din locații precum Shibuya Crossing, Tsukiji Fish Market și Roppongi Hills.
Producătorii spun, de asemenea, că ambalajul poate rezista la un cutremur cu magnitudinea 9,0.
Companiile pretind că primiți o cutie drăguță pe care o puteți expune în casă, dar cutiile de proastă calitate, cu desene neinspirate, sunt cel mai probabil cumpărate doar ca un cadou stupid pentru un prieten, fără nicio valoare sentimentală.