Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Euroeducația: Cum încurajăm elevii să citească mai mult. 15 februarie este Ziua Națională a Lecturii

15 februarie este, de doi ani încoace, Ziua Națională a Lecturii, instituită prin Legea 21/2022. Inițiatorii legii și-au propus să crească apetitul elevilor pentru citit, prin  oferirea unui cadru legal în care să se desfășoare diverse activitități legate de universul cărții, prin implicarea instituțiilor de învățământ, dar și a bibliotecilor, muzeelor, librăriilor sau organizațiilor non-guvernamentale.

Vom vedea ce impact a avut această lege și dacă a venit într-adevăr să schimbe ceva în ce privește consumul de carte, unde găsim cifre cu care nu prea ne vine să ne mândrim. Avem cel mai mic consum de carte din UE: 93% dintre români nu cumpără nici măcar o carte pe an, conform Eurostat.

Dacă ne uităm la ce oferă școala, la nivel de programă de liceu – că tot ne apropiem de 4-7 martie, datele pentru simularea națională pentru Bacalaureat – avem aproape toți autorii studiați și acum 20-30 de ani. Iar unii dintre noi ar putea comenta că acesta e motivul pentru care elevii nu mai citesc. Cum putem să schimbăm acest procent și să atragem elevii către lectură? Mai ales că, pentru o generație mult mai apropiată de ecranul telefonului decât de fila romanelor, subiectele abordate de Liviu Rebreanu sau Marin Preda în volumele ”Ion” sau ”Moromeții” le sunt oarecum străine elevilor, majoritatea nemaiînțelegând azi importanța pământului pe care să-l lucrezi și pierzând legătura cu valorile și obișnuințele secolului trecut. 

Poate că ar fi de ajutor o abordare multi-disciplinară a cărților. De pildă, folosirea acțiunii din carte în explicarea contextului istoric sau geopolitic al momentului sau povestiri despre viața autorului, pentru a-l face mai accesibil cititorului. Filmul, ca și piesele de teatru ar putea, de asemenea, să fie de ajutor.

Pentru că, dacă nu reușim să apropiem copiii de lectură, atunci probabil că cei neadaptați suntem noi. Adulți cu puterea de decizie de mână, dar care nu reușesc că țină cont de caracteristicile noii generații. E adevărat și că e greu să ieșim din zona de confort. Schimbarea programei școlare și/sau a metodelor de predare presupune un efort considerabil, pe care nu toată lumea e dispusă să-l susțină.

Poate ar trebui să ne schimbăm paradigma și, dacă suntem profesori și formatori, să ne aducem aminte că fiecare copil pe care l-am îndepărtat de învățare în loc să-l apropiem, înseamnă un alt moment în care ne-am ratat menirea. Iar asta ar trebui să fie tot ce contează.

Discutăm subiectul la Euroeducația cu unul din inițiatorii proiectului de lege pentru Ziua Lecturii și fost ministru al Educației, Monica Anisie, dar și Iustina Roșu, elevă în clasa a XII a la Colegiul Național de Informatică ”Tudor Vianu”, pentru a vedea care sunt soluțiile pentru a-I apropia pe copii de literatură.

La Euronews România, azi de la ora 15 și in direct pe pagina noastră de Facebook.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE