La aniversarea a 117 ani, Loteria Română a simțit nevoia de o schimbare de imagine. Așa că a înlocuit, cu ajutorul agenției Rusu-Borțun, celebra siglă cu trifoiul cu patru foi. Noul logo seamănă, însă, foarte mult cu unele sigle dintr-o bancă de imagini de pe internet.
Agenția care a rebranduit Loteria Română a fost acuzată că a folosit un logo care poate fi descărcat pentru aproape 3 euro de pe site-ul Shutterstock.
Informațiile au fost făcute publice pe rețelele sociale de specialiști în advertising și au iscat o adevărată dezbatere legată de asemănarea noului logo cu poza respectivă. Totul, într-o campanie de rebranding în valoare de 250.000 de lei.
Internauții au fost amuzați de situația apărută la Loteria Română
Raluca Feher, specialist în advertising: Multele comentarii care există, în momentul de față, pe rețelele sociale că lumea discută: <<Băi, dar chiar atât de proști să fim și să ne apucăm să furăm ceva direct de pe Shutterstock?>>, adică lumea s-a împărțit în două, în primul rând s-a spus că nu, nu este furat, că este prea patetic să apelezi la genul ăsta de instrument, să mă duc la Shutterstock, să iau de acolo și după să vând clientului cu 250.000 de lei, pentru că aceasta este valoarea pusă pe SEAP”.
Într-un răspuns pentru Euronews România, agenția Rusu+ Bortun, cea care s-a ocupat de crearea noii identități a Loteriei Române, a explicat că de fapt logo-ul este cât se poate de original.
”Ca urmare a informațiilor false cu caracter tendențios, care au apărut recent în spațiul public, si care insinuează că logo-ul (sigla) creat de agenția Rusu+Borțun în cadrul procesului de rebranding (refacere a identității mărcii) pentru Loteria Română este inspirată dintr-o imagine care se regăsește într-o bază de date publică, precizăm:
Sigla (logo-ul) a fost un element punctual, parte din manualul de identitate, iar ea a fost creată de la zero, pe baza strategiei, de un designer cu experiență si premii (Alex Macsoda) care a trecut prin mai multe etape ale procesului de desenare, în încercarea de a îmbina mai multe însemne de referință și solicitate explicit de către Loteria Română – trifoiul, bilele folosite în extrageri și tricolorul. Pentru exemplificare, regăsiți în anexa la punctul de vedere formele prin care a trecut sigla până la varianta sa finală care va fi folosită doar în contexte corporate, în retail menținându-se trifoiul sub o cromatică variată”, se arată în comunicatul agenției Rusu+ Bortun.
”Dincolo de complexitatea procesului și durata lui, totul ține de contextul de business și de obiectivele pe care și le dorește o organizație. Noi am avut ca temă să modernizăm trifoiul existent, care este simbolul tradițional al Loteriei Române, care a trecut printr-un proces de rebranding, care a cuprins 7 etape. În procesul creativ ne-am dorit foarte mult să punctăm două elemente cardinale ale Loteriei și anume trifoiul în elementul tradițional și bilele de loto, elementele definitorii din punct de vedere produs. Extragerile loto sunt lucrul care diferențiază Loteria Română, în contextul pieței și elementele care țin de identitatea națională, de tricolor, care diferențiază Loteria Română. Pe lângă aceasta ne-am dorit modernizarea lor și am venit cu 4 propuneri de identitate vizuală din care a fost selectată această propunere. Cred că ar trebui să lăsăm puțin din hate la o parte și să judecăm din context”, spune Cătălin Rusu, Chief Creative Partner & Chief Executive Officer Rusu+Borțun, în direct la Euronews România.
Compania a mai transmis că este deschisă la ”orice formă de expertiză de specialitate sau auditare care să ateste originalitatea demersului creativ prin care, unul dintre elementele vizuale dezvoltate a fost asociat, în mod absolut întâmplător și nefericit, cu un element vizual generic de pe o bază de date publică”.
Loteria Română aruncă toată responsabilitatea pe seama agenției de creație
”Actualizarea manualului de identitate al Loteriei Române este parte a programului de activitate al companiei aprobat pentru anul 2023 și s-a realizat conform prevederilor legale în domeniul achizițiilor publice.
Valoarea contractului a fost de 250.000 lei plus TVA.
Contractul de achiziție a fost încheiat cu SC RUSU & BORȚUN CONSULTANȚĂ SRL.
SC RUSU & BORȚUN CONSULTANȚĂ SRL, în calitate de prestator, a dezvoltat un nou manual de identitate.
Conform contractului de achiziție, prestatorul are responsabilitatea originalității și caracterului distinctiv al propunerilor grafice și textuale înaintate”, scriu reprezentanții Loteriei într-un răspuns pentru Euronews România.
Acest scandal vine la doar câteva luni după un scandal asemănător. Primăria Constanța a renunțat la noua identitate a stațiunii Mamaia, la doar o zi după ce a dezvăluit noua siglă.
Noul logo semăna izbitor cu unul ce putea fi descărcat cu doar 20 de euro de pe un site de profil.