Guvernul vrea ca în cazul tuturor licitațiilor publice să fie aplicat ”criteriul verde”. Este vorba despre un punctaj suplimentar pentru companiile cu ruta de transport cea mai scurtă, care poluează cel mai puțin. Premierul Marcel Ciolacu susține că această măsură este, în opinia sa, ”cel mai puternic instrument pentru a susține companiile românești, folosind un principiu european”.
Șeful Executivului a precizat că aplicarea ”criteriului verde” va fi ”unul dintre cei mai importanți pași făcuți pentru a ne susține toate companiile care produc în țară”.
”Prioritatea absolută a Guvernului în următoarele două săptămâni este să finalizăm setul de norme prin care în toate licitațiile publice să se aplice «Criteriul verde». Este cel mai puternic instrument pentru a susține companiile românești, folosind un principiu european: punctaj suplimentar pentru companiile cu ruta de transport cea mai scurtă, care poluează cel mai puțin.
Cu cât ai fabrica mai aproape de client, cu atât ești mai avantajat! Vrem ca toate firmele românești, de la industria auto, cu Dacia și Ford, la materiale de construcții și cea agro-alimentară să beneficieze de aplicarea acestui criteriu. Va fi unul dintre cei mai importanți pași făcuți pentru a ne susține toate companiile care produc în țară!”, a afirmat Marcel Ciolacu, în ședința de Guvern.
Extinderea învățământului dual, soluția Guvernului pentru deficitul de forță de muncă
”O altă prioritate, după discuțiile din ultimele săptămâni cu reprezentanții tuturor marilor investitori, atât români, cât și străini, este să găsim soluții pentru deficitul forței de muncă. Este o problemă structurală a economiei și, de aceea, voi propune mediului privat un Program Național pentru Extinderea Accelerată a Învățământului Dual”.
Acest parteneriat trebuie să ne permită ca, în următorii cinci ani, să avem 50.000 de locuri anual cerute de mediul de afaceri în învățământul dual, de cinci ori mai mult ca acum. Până să comasăm alegeri, propun să comasăm efortul dintre stat și mediul privat pentru a găsi soluții care să ajute concret economia”, a mai precizat șeful Executivului.
Forța de muncă în Uniunea Europeană și, în special, în România scade în mod accelerat, arată un raport al Comisiei Europene, publicat la începutul anului 2023. Motivul principal este scăderea ratei natalității, suprapusă, în cazul țării noastre, peste o emigrare masivă.
Cele mai mari deficite se înregistrează în ceea ce privește muncitorii în construcții, angajații în restaurante, agenții de pază, șoferii de camioane sau vânzătorii în magazine.
Deficitul de forță de muncă depășește un milion de persoane la noi în țară, susține directorul Confederației Patronale Concordia. Domeniile care se confruntă cu un deficit accentuat în acest moment sunt Construcțiile, HoReCa, urmate îndeaproape de industria Transporturilor. Ultima are un deficit de aproape 80.000 de șoferi.