Alocațiile de stat pentru copii cresc de la 1 ianuarie 2025, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, anunță Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS). Majorarea alocațiilor va fi de 10,4%.
Astfel, cresc atât alocațiile pentru copiii sub doi sau cu dizabilități, cât și alocațiile de stat pentru copiii cu vârsta peste doi ani.
„Cei 3,6 milioane de copii, precum și tinerii care frecventează liceele și școlile profesionale vor primi alocații de stat majorate. Fondurile necesare provin din bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, iar plățile sunt gestionate de Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială”, declara, în octombrie 2024, Simona Bucura Oprescu, ministrul Muncii și Solidarității Sociale.
Cât vor fi alocațiile copiilor de la 1 ianuarie 2025
- 794 de lei pentru copiii sub doi ani sau cu dizabilități.
- 323 de lei pentru copiii care au peste doi ani.
În prezent, valoarea alocației este de 719 lei pentru copiii sub doi ani sau cu dizabilități și 292 de lei pentru copiii care au peste doi ani.
Ce este alocația de stat pentru copii
Alocația de stat pentru copii este suma de bani care se acordă copiilor, începând cu luna următoare celei în care s-a născut, precum și unei categorii de tineri.
Alocația de stat se acordă:
- tuturor copiilor în vârstă de până la 18 ani, cetăţeni români, fără discriminare.
- tinerilor care au împlinit vârsta de 18 ani şi care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, organizate în condiţiile legii, până la terminarea acestora.
- copiilor cetăţenilor străini şi ai persoanelor fără cetăţenie rezidenţi, în condiţiile legii, în România, dacă locuiesc împreună cu părinţii.
Tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani şi care repetă anul şcolar, nu beneficiază de alocaţie de stat pentru copii, cu excepţia celor care repetă din motive de sănătate, dovedite cu certificate medicale
Alocația de stat pentru copii încetează în situația în care nu mai sunt îndeplinite condițiile de acordare a acestuia respectiv copilul a decedat, tânărul nu mai urmează cursurile liceale sau profesionale, copilul cetățenilor străini sau apatrizi nu mai locuiește în România, explică ANPIS.
Actele necesare pentru acordarea alocației de stat pentru copii
- OPIS DOCUMENTE – se va completa de către solicitant în ordinea listei de documente de mai jos doar cu documentele corespunzătoare situației dvs. numerotând paginile.
- Cerere tip pentru acordarea alocației de stat pentru copii completată şi semnată de către reprezentantul legal al copilului și de către celălalt părinte(original);
- Act de identitate solicitant (copie);
- Pentru plata în cont bancar dovadă eliberată de bancă care să conţină obligatoriu: numele şi prenumele titularului de cont (contul trebuie să fie pe numele persoanei îndreptăţite, care este titularul de dosar), CNP titular, codul Iban. Contul în lei poate fi deschis la una din băncile din anexă (anexa banci agreate).
- Certificatul de naştere al copilului pentru care se solicită dreptul, copie (faţă verso);
- Certificatul de încadrare a copilului într-un grad de handicap, dacă este cazul (copie);
- Act de identitate celălalt părinte sau reprezentant legal al copilului (copie);
- Certificat de căsătorie, dacă este cazul – (copie);
- Alte documente de stare civilă/ documentele din care să rezulte situația juridică a copilului față de reprezentantul legal, care pot fi, după caz, următoarele:
- Livretul de familie (copie);
- Actul de identitate al reprezentantului legal al părintelui minor, în cazul în care acesta din urmă nu are capacitate deplină de exerciţiu (copie);
- Alte acte doveditoare privind componenţa familiei (copie): hotarâre judecătorească de încredinţare a copilului în caz de divorţ, hotărâre judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei, hotărâre judecătorească de încuviinţare a adopţiei, hotărâre judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura de protecţie specială a plasamentului, dispoziţia directorului general al D.G.A.S.P.C. sau, după caz, hotărâre judecatorească, pentru măsura de protecţie specială a plasamentului în regim de urgenţă, dispoziţia autorităţii tutelare de instituire a curatelei, actul de deces al unuia dintre părinţi.
- Alte documente, la solicitarea direcţiei teritoriale.
- Declaraţia beneficiarului cu privire la acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal.
Sursa: DGASPC