În contextul aderării româniei la Schengen, o delegație de evaluatori a Comisiei Europene, formată din 22 de persoane, a ajuns luni la Aeroportul Traian Vuia din Timișoara.
Inspectorii de la Bruxelles vizitează și verifică frontierele din zona de vest a țării, precum și aeroportul din Timișoara. Experții Comisiei Europene vor să afle dacă procedurile legislative sunt respectate cu strictețe de către angajații din zonele de vamă terestră și, respectiv, aeroportuară, în perspectiva acceptării României în spațiul Schengen.
Cei 22 de membri ai delegației europene verifică, de asemenea, managementul frontierelor, iar vizita lor în anumite locații din vestul țării va continua și luni.
Care vor fi principalele schimbări dacă România va intra în spațiul Schengen
Intrarea în spațiul Schengen este una dintre prioritățile României, după ce a devenit membră a Uniunii Europene la 1 ianuarie 2007. Președintele României, Klaus Iohannis, a declarat că sunt șanse ca țara noastră să adere la spațiul Schengen până la finalul anului, mai ales acum când nevoia de unitate este mai mare ca niciodată din cauza războiului din Ucraina. În luna decembrie, guvernele statelor Uniunii Europene vor vota dacă România și Bulgaria vor fi primite în Schengen după 11 ani de amânări.
Politicile UE prevăd ca țările acceptate în spațiul Schengen să fie de acord să elimine toate tipurile de control la frontiere. Zona a fost denumită astfel după Acordul Schengen din 14 iunie 1985 și Convenția Schengen din 1990.
Fără controale la punctele terestre de frontieră dacă România va intra în Schengen
Dacă vom intra în spațiul Schengen, vom putea să mergem în excursie în Grecia fără să mai stăm la cozi, nici dinspre România spre Bulgaria și nici dinspre Bulgaria spre Grecia, sau un drum din București spre Elveția, chiar dacă statul nu face parte din UE.
Dispar granițele. Nu o să mai avem controale care se fac acum la graniță pentru cetățenii români. De exemplu, cetățenii care trec granița pe la vama Nădlac, spre Ungaria, trebuie să fie controlați, conform regulilor actuale. Motivul: România nu face parte din Schengen, iar românii trebuie să urmeze aceste proceduri.
Vor exista în continuare polițiști în punctele de trecere a frontierei pentru a fi realizate analize de risc.
În cazul în care au în atenție un infractor, în baza de date un număr de înmatriculare care poate fi suspect, ar putea fi efectuate controale, însă acest lucru se va întâmpla rar.
Cum vor fi realizate controalele în aeroporturi
Vor fi schimbate fluxurile. Dacă România accede la spațiul de liberă circulație, nu va mai exista controlul de frontieră, nu va mai trebui să așteptăm dacă avem un zbor de Viena sau de Paris ca polițistul de frontieră să ne verifice documentele.
Despre escale, acum un cetățean care face escală la Munchen va trebui să se supună controlului de frontieră. Nu se va mai întâmpla acest lucru.
Pasagerii vor proceda ca și cum ar zbura cu o cursă internă București-Arad, București-Baia Mare. Vor face filtrul de securitate și după aceea, ajuns în zona de boarding (îmbarcare).
România devine poarta Europei după intrarea în zona Schengen
Riscurile sunt să intre în România teroriști, membri ai unor grupări de criminalitate organizată care odată intrați în România pot să ajungă oriunde în Europa.
Chiar dacă România susține că are dosarul complet, țara noastră este la mâna politicienilor care urmează să decidă în luna decembrie în privința accederii la spațiul european de liberă circulație.
Se verifică, pe lângă politica de azil, cum îi returnăm pe cei care nu îndeplinesc condițiile. Tot ceea ce va decide statul român, prin autorități, va influența Germania, Franța sau orice altă țară din UE.
Va fi verificată și cooperarea polițienească. Dacă se emite un mandat de arestare pentru un terorist sau un infractor, acel infractor ar putea să ajungă într-o altă țară membră.
În prezent, 26 de țări fac parte din Spațiul Schengen; Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxembourg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia și Ungaria; inclusiv țări care nu sunt membre UE: Elveția, Islanda, Liechtenstein și Norvegia.