Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Confruntarea motoarelor de căutare pe internet. Supremația Google, amenințată de noile chatbot-uri?

De peste 25 de ani, câteva motoare de căutare domină internetul. AltaVista, primul motor care a permis utilizatorilor să caute informații în vastul spațiu al internetului, a fost rapid detronat de Google care de atunci a dominat zona motoarelor de căutare. Dar nimic nu durează la nesfârșit, mai ales în lumea tehnologiei. Nokia a fost cândva liderul pe piața telefoanelor mobile, însă a fost detronat de competitori mai inovatori și mai dinamici precum Samsung sau Apple.

Acum, companiile sunt în căutarea unei inovații care să ducă la detronarea Google. Răspunsul, așa cum se arată într-o analiză publicată The Economist, ar putea veni din zona Inteligenței Artificiale.

Va fi anulată supremația Google?

Chatbot-ul alimentat de Inteligența Artificială permite utilizatorilor să adune informații prin intermediul unor conversații tastate. Lider în acest domeniu este în acest moment ChatGPT, un chatbot realizat de OpenAI. Până la sfârșitul lunii ianuarie, ChatGPT era folosit deja de peste 100 de milioane de persoane, ceea ce o transformă în „aplicația de consum cu cea mai rapidă creștere din istorie”, potrivit băncii UBS.

ChatGPT poate scrie eseuri în diferite stiluri, poate explica concepte complexe, poate rezuma texte și poate răspunde la întrebări de cultură generală. De asemenea, poate sintetiza cunoștințe de pe internet: de exemplu, poate lista locurile de vacanță care corespund anumitor criterii sau poate sugera meniuri sau itinerarii. Dacă este întrebat, își poate explica raționamentul și poate oferi detalii. Pe scurt, multe dintre lucrurile pentru care oamenii folosesc astăzi motoarele de căutare pot fi realizate mai bine cu ajutorul unui chatbot.

Marile companii de tehnologie încearcă deja să încorporeze chatbot-urile în motoarele lor de căutare. Pe 7 februarie, Microsoft, care a investit peste 11 miliarde de dolari în OpenAI, a dezvăluit o nouă versiune a Bing, motorul său de căutare, care încorporează ChatGPT. La rândul său, Google a anunțat că propriul său chatbot, Bard, va fi un „companion” al motorului său de căutare.

Momentan, un chatbot precum ChatGPT mai are încă de rezolvat unele probleme cu privire la acuratețea informațiilor pe care le oferă. Faptul că startup-uri precum Anthropic și OpenAI, atrag atat de multă atenție și investiții din partea giganților precum Google și Microsoft sugerează că firmele mai mici au o șansă de a concura în acest nou domeniu. Întrebarea e ce se întâmplă dacă o companie nou venită în acest domeniu dezvoltă o tehnologie superioară și un model de afaceri mai bun decât acești giganți? Până la urmă asta a făcut și Google cândva. La fel ca în anii ’90 atunci când s-au impus marile motoare de căutare, astăzi competiția pare a fi redeschisă, cu ajutorul Inteligenței Artificiale.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE