Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cel mai modern tanc petrolier construit în România a fost lansat la apă. „Histria Narvi” nu va naviga, însă, sub pavilion românesc

Un tanc petrolier de peste 40 de tone a primit botezul și a fost lansat la apă. Sticla de șampanie s-a spart de bordaj, semn că vaporul va naviga pe ape line. Este cel mai modern petrolier construit în România. Este automatizat complet cu o tehnică de ultimă generație, însă va naviga sub pavilion maltez și asta pentru că România nu are un sistem atractiv pentru înmatricularea navelor comerciale.

Petrolier de ultimă generație, lansat la apă

Diana Sobaru, jurnalistă Euronews: Botezul navei înseamnă, practic, certificatul de naștere al vaporului în momentul în care este lansat la apă. Nava are o lungime de 200 de metri, o lățime de 32 de metri și un pescaj, adică o adâncime, de 12 metri. Are o capacitate de transport de peste 50 de mii de metri cubi și va transporta produse petroliere și chimice pe mările și oceanele lumii pentru o companie din Franța și va naviga sub pavilion maltez.

400 de oameni au lucrat timp de doi ani la construcția vaporului „Histria Narvi”, cel mai modern petrolier sută la sută românesc.

Radu Rusen, directorul Șantierului Naval Constanța: Se caracterizează printr-un grad înalt de automatizare. Consumul de combustibil este redus față de generația anterioară cu aproape 30% și asta reduce amprenta de carbon pe care nava o va lăsa în exploatare.

Vlad Filip, comandantul navei: Pe comanda de navigație pe timpul zilei este nevoie doar de ofițerul de cart, timonierul este doar la cerere, la nevoie, aceasta se întâmplă doar în mare liberă. În momentul când se intră în strâmtori, apropieri de coastă, în momentul acela e nevoie obligatoriu de al doilea om.

Vaporul destinat transportului produselor chimice și petroliere are o capacitate de aproximativ 50 de mii de metri cubi și poate atinge în marș o viteză de 25 de kilometri la oră, ceea ce înseamnă foarte mult pentru o navă de o astfel de capacitate.

Paul Oprea, reprezentant șantier: Un proiect reușit, cu capacități tehnice foarte bune, un consum foarte bun, în primul rând, un pescaj mare, o capacitate mare de încărcare.

Deși este construită într-un șantier românesc, cu proprietar român, nava va naviga sub pavilon maltez

Paradoxal, deși este construită într-un șantier românesc, cu proprietar român, nava va naviga sub pavilon maltez. Pavilionul românesc a dispărut odată cu flota comercială maritimă, iar până acum nu a fost conceput un nou sistem de înregistrarea a navelor.

Ovidiu Cupşa, fost comandant de nava: Din păcate, niciuna dintre navele care se construiesc în România nu navigă sub pavilion romanesc, asta e marea problema a României, pentru că legislația de pavilion a României este, practic, imposibil de respectat de către nave.

Adrian Mihălcioiu, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor: Este o lege care ar trebui negociată, bineînțeles - vorbind de taxe - cu Uniunea Europeană, pentru a ne aproba un anumit nivel de scutire de taxe, și să intrăm și noi, la fel ca orice țară din Europa, vorbim de Germania, Italia, Norvegia, de toate țările astea dezvoltate care au o lege specială și care ar putea să își înregistreze nave sub pavilionul din țara lor. Vorbim și de Malta aici, de Cipru.

25 de nave au fost construite în ultimii 20 de ani pe șantierul din Portul Constanța, însă niciuna nu navighează sub pavilion românesc. Ultimele două nave comerciale din flota noastră, feriboturile Mangalia și Eforie, ajunse o ruină, au fost vândute la fier vechi la începutul anului cu aproximativ 26 de milioane de lei.

Taguri

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE