Președintele Klaus Iohannis a fost de acord cu declasificarea informațiilor prezentate în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării, din data de 28 noiembrie 2024. Potrivit raportului SRI, un român din Brașov a plătit influencerilor de pe TikTok, care l-au promovat pe Călin Georgescu în jur de un milion de euro. Potrivit SIE, Rusia ar fi încercat în România, o rețetă folosită înainte de începerea invaziei din Ucraina.
- Preşedintele Klaus Iohannis indică faptul că au avut loc acţiuni ale unui actor cibernetic statal asupra infrastructurilor IT&C suport pentru procesul electoral şi că România este o ţintă pentru acţiuni hibride agresive ruse.
- SRI susține că o rețea de 25.000 de conturi de Tiktok este asociată direct campaniei lui Călin Georgescu, iar acestea au devenit foarte active cu două săptămâni înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale.
- Pentru campania lui Călin Georgescu au fost mobilizate sume de un milion de euro, iar 381.000 de dolari au fost plătiți către TikTok, conform SRI.
- În documentele declasificate este dezvăluită identitatea finanțatorului campaniei lui Călin Georgescu.
- Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea pe e-mail a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceștia.
- România - alături de alte state de pe Flancul Estic al NATO - a devenit o prioritate pentru actiunile ostile ale Rusiei.
- Există un interes în creștere la Kremlin pentru a influența agenda în societatea românească în context electoral.
- SRI a raportat că au existat peste 80.000 de atacuri cibernetice asupra sistemelor informatice și în ziua alegerilor.
Președintele Klaus Iohannis a fost de acord cu declasificarea informațiilor prezentate de Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe și Ministerul Afacerilor Interne în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării, din data de 28 noiembrie 2024.
Din documentul Ministerului de Interne reiese că „Tiktok nu a implementat instrucțiunile Biroului Electoral Central privind marcarea drept candidat politic, respectiv marcarea materialelor electorale de tip video cu codul unic atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă fiecărui candidat”.
„Analiza metrică a relevat o creștere abruptă în intervalul 13-26.11.2024 ajungând pe locul 9 la nivel mondial în topul trendurilor de promovarea a conținutului video asociat mai multo hashtag-uri utilizate în campania electorală a lui Călin Georgescu, însă nu a fost identificată o amplificare artificială la nivelul platformei TIktok până la 21.22.2024, explozia numărului de vizualizări, de ordinul sutelor de milioane fiind înregistrată ulterior datei de 25.11.2024” se arată în documentul declasificat de MAI.
De asemenea, se vorbește și despre mecanismele prin care influencerii au fost plătiți: o platformă dedicată micro-influencerilor, fără a se dezvălui numele companiei.
Unii dintre susținătorii campaniei sunt exponenți ai mediilor extremiste de dreapta.
„În urma analizei, raportat la lecțiile învățatate prezentate de alte state, a fost identificat un tipar acțional similar la nivelul Ucrainei, în perioada premergătoare inițierii acțiunii de către Federația Rusă”, susțin autoritățile.
La nivelul platformei TikTok a mai fost identificatã o activitate de promovare masivă, derulatã în ultimele două săptămâni, pentru sustinerea POT (Partidul Oamenilor Tineri), partid suveranist, înfiintat în anul 2023, care il sustine pe Cälin GEORGESCU.
Călin Geogescu, de la campania cu buget zero la donații de peste un milion de euro
De asemenea, raportul SRI declasificat de Klaus Iohannis descrie mecanismele de finanțare ale campaniei lui Călin Georgescu.
„Candidatul Călin GEORGESCU a declarat la Autoritatea electorală română (AEP) 0 lei buget de campanie electorală, respectiv că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia.
Datele deținute au relevat implicarea contului de TikTok "bogpr", utilizat de cetăteanul român Bogdan PESCHIR, în finanțarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei de socializare”, arată documentul SRI.
Mai mult, Serviciul Român de Informații arată că Bogdan Peschir, „utilizând contul "bogpr" a realizat donații pe TikTok de peste un milion de euro”.
„După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea „bogpr" în finantarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanții TikTok în dialogul cu autoritățile române în data de 28.11.2024”, se mai precizează în documentul citat anterior.
Legătura dintre partidul POT și Călin Georgescu, demascată
„La nivelul platformei TikTok a mai fost identificată o activitate de promovare masivă, derulată în ultimele două săptămâni, pentru susținerea POT (Partidul Oamenilor Tineri), partid suveranist, înființat în anul 2023, care îl susține pe Călin GEORGESCU.
Aceștia au confirmat identitatea utilizatorului „bogpr" și au menționat că acesta a efectuat plăți in valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10-24.11.2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicați în promovarea candidatului Călin GEORGESCU, inclusiv după data încheierii campaniei electorale.
Acestea reprezintă încălcări ale politicilor TikTok și ale legislației electorale române”, se mai arată în raportul SRI.
Cine este Bogdan Peschir „bogpr” și cum a finanțat campania lui Călin Georgescu
„Bogdan PESCHIR afișează un nivel de trai care nu corespunde activităților derulate prin intermediul companiei deținute, respectiv DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Brașov, înființată în anul 2021.
Anterior înființării societății, acesta a lucrat, ca programator în cadrul unor entități (GLOBAYA FINTECH SRL și BITXATM TECHNOLOGY SRL, ambele din Brașov) care sunt asociate cu domeniul criptomonedelor și sunt deținute, printre alții, de Gabriel PRODĂNESCU (persoanã care este si cetățean al Africii de Sud, unde a emigrat in 1995)”, mai este precizat în documentele declasificate.
Cum erau finanțați influencerii pe Tiktok
„De asemenea, finanțarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp (dedicată monetizării activităților de promovare în mediul online), la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă, alături de descrieri bine definite.
Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU a fost contactarea pe e-mail a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de acestia”, se mai precizează în documentele declasificate.
Documente declasificate de Iohannis: Moscova adoptă o politică de descurajare activă față de România
„România este percepută de centrii de decizie de la Moscova ca stat inamic („neprieten”), iar pot datelor noastre, Moscova adoptă o politică de descurajare activă față de România, în viziunea Rusiei, țara noastră:
- „provoacă si amenință" securitatea Rusiei prin potențialul militar NATO și american găzduit;
- „vrea să-și rezolve problemele economice pe seama Rusiei" (problematica Tezaurului);
- reprezintă un concurent direct în R. Moldova”, se arată în documentul declasificiat al SIE.
Cum vrea Kremlinul să destabilizeze societatea din România
Potrivit SIE, România - alături de alte state de pe Flancul Estic al NATO - a devenit o prioritate pentru acțiunile ostile ale Rusiei, existând un interes în crestere la Kremlin pentru a influența (cel putin) mood-ul ; agenda în societatea româneascà in context electoral prin:
- propagandă și dezinformare (inclusiv prin utilizarea de tehnologii emergente în activități țintite pe grupuri și comunități specifice - ex. prin agregarea datelor disponibile public - ex. preferințe politice, economice și de consum media - și implementarea de module de inteligență artificială generative prin care să poată transmite mesaje de propagandă adaplate, în timp real, la nivel de sprijinirea unor candidați eurosceptici și alimentarea unor mișcări antisistem, inclusiv prin «implicarea acestora în proteste care să modeleze agenda publică»”
- încurajarea nemulțumirilor/provocarea de reacții emoționale la nivelul populației, astfel încât să pună presiune pe autorități să reducă/stopeze sprijinul pentru Ucraina.
SIE: Jurnalistii ruși lansează ideea că forțele pro-ruse din România ar putea obtine peste 30% la alegerile parlamentare
Mai mult, SIE avertizează că „România este o țintă pentru actiuni hibride agresive ruse, inclusiv atacuri cibernetice si scurgeri de informatii (hacks and leaks) si sabotaje.
„Reține atentia că în cursul acestui an, situația politică din România a fost abordată și în cadrul talkshow-urilor politice din Rusia - jurnaliștii ruși lansează ideea că forțele pro-ruse din România ar putea obtine peste 30% la alegerile parlamentare.
Cum a acționat propaganda rusă în România
Din analiza modului în care aparatul de propagandă rusă a vizat România în 2024, SIE susține că a fost o abordare „indirectă, prin prisma apartenenței la NATO/UE și in conexiune cu sprijinul acordat Ucrainei si R. Moldova, referirile fiind declansate de evoluții pe aceste problematici/spații”.
De asemenea, a fost vorba despre o abordare în mod direct, prin operațiuni informaționale în contextul creșterii „amenințărilor României la adresa securității Rusiei" pe fondul expansiunii NATO pe flancul estic, încălcării spațiului aerian național de drone ruse și dezinformări privind incendierea unor depozite de pe teritoriul național de către așa-zisi refugiați ucraineni.
Cum acționează Rusia pentru a diviza societatea în România
Mesajele au vizat:
- divizarea societätii pe teme precum controlul exercitat de SUA/NATO asupra României, amenințările de securitate generate de statutul de membru NATO și sprijinul acordat Kievului;
- discreditarea capacității de răspuns a NATO si României, amplificarea neîncrederii populatiei in capacitatea de apärare națională;
- erodarea sprijinului populatiei pentru deciziile de política externă ale României;
- evidențierea implicării României în conflict și ambitillor teritoriale în raport cu statele vecine (ex. Ucraina si R. Moldova).
Știri false, propagate despre războiul din Ucraina
„În cazul operațiunilor informationale care au vizat direct România, modus operandi a fost similar altor acțiuni propagandistice lansate în spațiul european de la debutul räzboiului din Ucraina: aceeasi strategie de fabricare si validare a știrii false (prin intermediul continutului multimedia și detalilor ample false), utilizarea de metode similare de popularizare și rostogolire a continutului (aceeași sursă inițială; aceleași conturi angrenate în popularizarea mesajului; aceleasi audiențe) și conexarea eronată a evenimentelor cu vectori ucraineni (refugiatii sau miscarea de rezistentă)”, se mai arată în documentul SIE.
Tactici, Tehnici si Proceduri:
i) utilizarea de materiale foto-video a căror veridicitate este dificil de probat - înregistrări cu presupusele incidente (nu conțin elemente vizibile de identificare, nu poate fi identificată sursa, preluate din articole mai vechi din presa locală și manipulate (ex decupare a datei unei imagini privind un incendiu din 31 iulie 2024 din Bragadiru);
ii) rostogolirea în masă (cross-posting) prin aproximativ aceleași conturi, pe multiple rețele de socializare (X, Telegram, Facebook) - au fost angrenati: vectori ruși de propagandă destinată publicului rus, inclusiv politologi sau conturi asociate bisericii, conturi (pro)ruse consacrate pentru acoperirea războiului din Ucraina și conturi cu vizibilitate ridicată pe spațiul european (ex. audiențe în limbile englezã, franceză, germană, bulgară, spaniolă), dar și în rândul audienței arabe și chineze.
Astfel de acțiuni informaționale conferă credibilitate unor știri ulterioare privind incidente de sabotaj (adevărate sau false), generează panică și neîncredere în autorități și manipulează mentalul colectiv (în special audiența cu nivel redus de cultură media) să plaseze din start responsabilitatea asupra vectorului ucrainean.
Potrivit documentelor declasificate, fiecare influencer primea 390 de lei pentru 20.000 de utilizatori.
SRI: Peste 80.000 de atacuri cibernetice asupra sistemelor informatice și în ziua alegerilor
„85.000 de atacuri cibernetice care au vizat exploatarea vulnerabilităților existente la nivelul sistemelor informatice de suport pentru procesul electoral - au vizat date din sistem, alterarea integrității acestora, schimbarea conținutului prezentat publicului larg și indisponibilizarea infrastructurii”, se arată în raportul SRI, declasificat de Klaus Iohannis.
De asemenea, SRI a precizat că a găsit „credențiale de acces asociate bec.ro, roaep.ro și registrulelectoral.ro în cadrul unor platorme de criminalitatea cibernetică de sorginte rusă”.
„Atacurile au continuat într-un mod susținut, inclusiv în ziua alegerilor și în noaptea post alegeri”, arată sursa citată.
Din documentul SRI mai reiese că „pentru lansarea atacurilor, au fost utilizate sisteme informatice din 33 de țări”.
SRI: Cum funcționa rețeaua pentru promovarea lui Georgescu pe Telegram și Discord
„Au fost identificate canale de Telegram și Discord unde se discută cum să se coordoneze și să evite blocarea pe platformă, astfel că nu s-a identificat o legătură directă între multiplele conturi de TikTok utilizate în promovarea lui Călin Georgescu, dat find că activitatea era desfășuratá din geolocatii multiple;
- activitatea conturilor ar fi fost coordonatà de cätre un actor statal, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru „rostogolirea" mesajelor pe platformă;
- nu foloseste ferme de boti pe platformã, ci opereazã mai discret din afarã, ca sã nu încalce politicile de utilizare a platformei;
- cei implicați in campania de promovare a celui in cauză dovedesc o cunoastere foarte bună a politicilor de securitate ale TikTok, având si know-how-ul necesar pentru eludarea acestora;
- în spate este o firmã foarte bună de digital marketing;
- conturile care l-au promovat pe Călin Georgescu pe TikTok au diseminat mesaje identice, fără să existe coordonare pe platformă (nu au fost decelate amprente digitale care sã conecteze dispozitivele utilizate).
Creșterea conturilor nu a fost organică (similarã unor evenimente virale natural), astfel că TikTok apreciazã cã, practic, sunt voluntari coordonati”, se arată în raportul SRI.
13 organizații civice, printre care și Declic, au cerut președintelui Klaus Iohannis să desecretizeze unele informații din ședința CSAT de săptămâna trecută, în urma căreia s-a constatat că „au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influența corectitudinea primului tur al alegerilor prezidențiale.”
Chiar dacă Administrația Prezidențială a recunoscut aceste interferențe, Klaus Iohannis nu a dat alte detalii, ceea ce a înfuriat o bună parte a opiniei publice. Iar ugența este una de grad zero dacă avem în vedere că mai sunt câteva zile până la turul 2 al alegerilor prezidențiale.
Mai mulți specialiști sunt de părere că interferențele despre care se vorbește îl au protagonist pe candidatul extremist Călin Georgescu, cel care a obținut 22,94% din voturi, în primul tur, urmat de Elena Lasconi, cu 19,18%.
Organizațiile civice au amintit despre „investigaţiile jurnalistice şi ONG-istice recente care au relevat operaţiuni coordonate de manipulare prin platforme sociale şi alte tehnici de guerilla marketing pentru influenţarea alegătorilor”.
În campania electorală dinaintea primului tur al alegerilor prezindențiale, pe care Georgescu și-a făcut-o preponderent pe TikTok, rețeaua de socializare nu a luat nicio măsură de a bloca postări în care Georgescu făcea afirmații controversate, apelând la misticism și credință, iar specialiștii susțin că publicul a fost foarte influențat.