Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Două avioane de luptă rusești ar fi aruncat combustibil pe o dronă americană la începutul acestei săptămâni înainte de a o lovi și doborî. Moscova a negat acest lucru. Washingtonul a calificat-o drept o interceptare "neprofesionistă". Astfel, a fost declanșată o intensificare a retoricii de confruntare între Rusia și SUA.

Dar de ce a fost întâlnirea "neprofesionistă" și care sunt regulile de zbor deasupra regiunii? Euronews i-a întrebat pe experți.

Zborul dronelor deasupra apelor internaționale

Marea Neagră - care se învecinează cu Ucraina, Rusia, Turcia, Georgia, România și Bulgaria - este un teatru de operațiuni important în războiul din Ucraina. De la invazia pe scară largă a Rusiei, Moscova și-a folosit flota navală din mare pentru a trage rachete asupra orașelor ucrainene și pentru a viza infrastructura energetică a țării. Iar forțele ucrainene au vizat, de asemenea, infrastructura rusă și marina sa din regiune - fiind celebru faptul că au scufundat nava amiral a Moscovei, Moskva, în aprilie 2022.

Dar, țările au în continuare voie să zboare cu drone și alte aeronave deasupra unor părți ale Mării Negre, deși nu în întregime.

Benjamyn Scott, profesor asistent la Institutul de Drept Aerian și Spațial de la Universitatea din Leiden, a declarat pentru Euronews că Marea Neagră este împărțită în două secțiuni: apele teritoriale care aparțin țărilor limitrofe și apele internaționale.

Potrivit articolului 87 din Convenția ONU privind dreptul mărilor, apele internaționale și spațiul aerian al acestora sunt deschise tuturor țărilor.

În timp ce Turcia a închis Strâmtoarea Bosfor - o fâșie de apă care leagă Marea Neagră de Marea Egee - pentru navele de război non-regionale în 2022, Marea Neagră a rămas, de fapt, deschisă, ceea ce înseamnă că SUA ar putea avea în continuare acces la spațiul aerian internațional al zonei prin intermediul aliaților săi.

"Pentru a intra în aceste ape internaționale, [națiunile] pot trece și prin teritoriul unui stat. Ar trebui să obțină o permisiune prealabilă [din partea țărilor], fie pe o bază ad-hoc, fie prin acorduri preexistente, pentru a intra în acest spațiu aerian internațional din jurul Mării Negre", a declarat Scott.

Dronele sunt o "prezență obișnuită"

De când Rusia și-a lansat invazia la scară largă a Ucrainei, dronele "au devenit o prezență obișnuită în spațiul aerian internațional deasupra Mării Negre", potrivit lui James Patton Rogers, profesor asociat la Departamentul de Științe Politice al Institutului danez pentru Studii Avansate.

"Odată cu îngrijorarea că Rusia este o putere ofensivă resurgentă, s-a înregistrat o creștere mai amplă a patrulelor de frontieră cu drone ale SUA și NATO, atât în regiunea Mării Baltice, cât și în cea a Mării Negre, pentru a supraveghea mișcările rusești".

Întâlnirile nu sunt neobișnuite între Rusia și avioanele NATO. Înainte de 2022, avioanele NATO și cele rusești ar fi fost implicate într-o medie de 400 de interceptări în fiecare an, potrivit AP. Dar ceea ce face ca interceptarea de marți să fie unică este acuzația SUA că a fost "intenționată" și "agresivă".

"Știm că interceptarea a fost intenționată. Știm că comportamentul agresiv a fost intenționat", a declarat generalul american Mark Milley după prăbușirea dronei pe 14 martie.

Și, potrivit lui Scott, există modalități standard de interceptare a aeronavelor străine, cum ar fi "să nu zboare într-un mod periculos".

Rogers a indicat, de asemenea, costul dronei ca fiind un motiv pentru care întâlnirea a fost "o escaladare".

"O [dronă de supraveghere Reaper] poate costa până la 30 de milioane de dolari [28 de milioane de euro], iar doborârea unui bun militar american este cu siguranță o escaladare. Răspunsul SUA va include probabil creșterea numărului de patrule cu drone în regiune, nu o scădere [a prezenței]", a spus el.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE