Una din cele mai tranzitate zone ale Capitalei este oficial un pericol și e nevoie de restricții de circulație până la consolidare. Concluzia specialiștilor, unanimă, este că starea Pasajului Unirii și a planșeului este nesatisfăcătoare și că e nevoie rapidă de intervenții de consolidare. În cazul planșeului, structura uriașă de beton care susține toată infrastructura din Piața Unirii, experții vorbesc de un posibil colaps, scriu jurnaliștii de la Buletin de București.
O echipă de specialiști a început, în noiembrie 2022, forajele geotehnice pentru a determina starea pasajului și planșeului de la Unirii. La finalul lunii, expertizele au fost pe masa autorităților. Ambele structuri au primit calificativul nesatisfăcător din punct de vedere tehnic.
Planșeul de ciment de la Unirii, construit în anii 1940, „dirijează” Dâmbovița pe sub pământ din fața Hanului lui Manuc, pe diagonala parcului și se oprește în peretele pasajului subteran rutier. De acolo, râul trece pe sub pasaj și iese din nou la suprafața lângă Magazinul Unirii. Construcţia din beton acoperă râul Dâmboviţa pe lăţimea de 32 de metri şi pe lungimea de 360 de metri, de la strada Căldărari până la pasajul subteran Unirii.
Planșeul desparte râul de suprafață, peste el trece pasajul rutier, iar, sub el și sub Dâmbovița, sunt stațiile de metrou Unirii 1 și Unirii 2 și pasajul dintre acestea.
Modificări la structură, în anii '80
Structura inițială a suferit modificări în timpul lucrărilor la magistrala de metrou din anii '80 când au fost demolate bucata din aval de podul Șerban Vodă și porțiunea dintre str. Pictor Tonitza și Căldărari.
Partea carosabilă a străzilor din zona planşeului peste Dâmbovita prezintă degradări de tipul gropilor, faianțărilor precum şi de tipul făgaşelor. Probleme ale căii se regăsesc în zona gurilor de scurgere, a căminelor de utilităti. Cele mai multe guri de scurgere din pasaj funcționează greu, din cauza înfundării lor cu pământ sau nisip precum şi din cauza amplasării lor incorecte. Bordurile care delimitează partea carosabilă sunt vechi, degradate – se menționează în expertiza planșeului Unirii.
Ca soluții, experții propun două variante. Una mai simplă, cu consolidarea structurii existente a doua, mult mai radicală, cu reconstrucția sa totală.
Pasajul subteran Unirii a fost construit în perioada 1986-1987 și asigură legatura între B-dul I.C. Bratianu si B-dul Dimitrie Cantemir, evitînd intersecțiile cu Calea Călărași, B-dul Unirii și Splaiul Uniri.
Experții care au verificat, anul trecut, pasajul au evidențiat că o primă parte a lucrărilor au fost executate, mai exact, a fost pus în siguranță tunelul cu lucrări care au durat câteva luni și care au costat 13 milioane de euro. Și că mai rămân de executat lucrările adevărate de consolidare.