Pentru a limita numărul de victime cauzate de foamete în Gaza, armata SUA a găsit o soluție inovatoare. Va construi un fel de doc plutitor care va avea rolul de a ajuta la distribuirea de alimente.
Însă planul americanilor este plin de provocări logistice. Peste 1.000 de militari americani ar urma să participe la operațiune, deși Pentagonul spune că ei "nu vor pune piciorul în Israel sau Gaza".
Armata SUA va construi un doc plutitor pentru a duce alimente în Gaza
Pentru a realiza așa ceva, SUA au încheiat un parteneriat cu o firmă privată, Fogbow, care este condusă de Sam Mundy, un fost militar al Marinei, care a comandat forțele din Orientul Mijlociu, și Mick Mulroy, fost ofițer al CIA și secretar asistent al apărării pentru Orientul Mijlociu. Operațiunea este cunoscută intern sub numele de Blue Beach Plan și este un plan aprobat de guvernele SUA și Israel. Pe termen lung, Fogbow intenționează să înființeze o fundație condusă de donatori pentru a ajuta la distribuirea ajutorului în Gaza.
Un doc plutitor este o platformă modulară care plutește pe apă și poate fi ancorată sau ancorată oricând. Proiectul acestei construcții amfibii este cunoscut oficial ca Joint Logistics Over-the-Shore, sau JLOTS, iar armata americană a mai apelat la așa ceva în Kuweit, Somalia, Haiti și America Centrală, pentru misiuni de ajutor în caz de dezastre. În iulie 2023, departamentul de apărare a folosit echipamente JLOTS similare în timpul unui exercițiu la scară largă în Australia.
Scopul acestei soluții este de a furniza un ajutor echivalent cu două milioane de mese pe zi în Gaza, acolo unde ONU a avertizat că foametea este "aproape inevitabilă" în lipsa unor acțiuni urgente.
Acest lucru ar fi suficient pentru a hrăni aproape toată populația de 2,3 milioane a regiunii. Ar însemna mult mai mult ajutor decât cel care vine în prezent pe uscat, prin punctul de trecere a frontierei cu Egiptul, de la Rafah.
Cum vor amenaja SUA debarcaderul pentru a livra mâncare în Gaza?
Navele armatei americane au început deja misiunea, iar acum transportă echipamente în Marea Mediterană. Potrivit Pentagonului, planul include două componente principale care trebuie asamblate: un doc plutitor mare, alcătuit din segmente de oțel și un dig cu două benzi, de 548 de metri. Suprafața de lucru a căilor de rulare va fi compusă din piese de oțel de câte 12 metri, legate între ele și atașate de țărm.
Navele de marfă vor livra provizii la acel doc, iar ele vor fi apoi descărcate cu ajutorul unor șlepuri și nave mai mici, cunoscute sub numele de nave de sprijin logistic sau LSV și duse la țărm, de unde vor fi transportate cu vehicule în Gaza.
Însă mai rămâne de pus la punct gestionarea securității.
Experții militari spun că succesul planului depinde de securitate. Contraamiralul în retragere Mark Montgomery, cu experiență în furnizarea de ajutor umanitar, a spus că operațiunea necesită stabilirea unei "bule de securitate" atât pe țărm, cât și în apele din apropiere.
Armata Israelului (IDF) ar urma să asigure "securitatea exterioară" pentru a preveni mulțimile de civili să ajungă la țărm și pentru a asigura siguranța zonei. Distribuția de alimente va fi responsabilitatea palestinienilor locali, neînarmați.
La începutul acestei săptămâni, purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat, Matthew Miller, a declarat că opțiunea de transport maritim este luată în calcul, "deoarece alte opțiuni sunt insuficiente". Însă el a precizat că ajutoarele vor continua și prin intermedul campioanelor, pe uscat.
Realizarea acestei construcții și punerea la punct a tuturor detaliilor ar urma să dureze cel puțin 45 de zile, conform BBC.