Apple a fost amendată cu 1,84 miliarde de euro de autoritățile de reglementare antitrust din Uniunea Europeană din cauza regulilor din magazinul de aplicații App Store. Companiei americană i s-a transmis că nu poate împiedica serviciile muzicale să facă publicitate unor oferte de abonamente mai ieftine în afara magazinului Apple. Financial Times scrie că sancțiunea primită de Apple survine înainte de reorganizarea regulilor de distribuție a aplicațiilor pentru iPhone, în baza legislației europene privind piețele digitale.
Investigația realizată de Comisia Europeană relevă că ”Apple interzice dezvoltatorilor de aplicații de streaming muzical să informeze pe deplin utilizatorii sistemului de operare iOS cu privire la serviciile alternative și mai ieftine de abonament la muzică disponibile în afara aplicației", pe lângă faptul că împiedică recomandările de abonare la astfel de oferte.
"Timp de 10 ani, Apple a abuzat de poziția sa dominantă pe piața distribuției de aplicații de streaming de muzică prin intermediul App Store", a declarat Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene, responsabil cu politica în domeniul concurenței, potrivit The Verge.
”Au făcut acest lucru prin restricționarea dezvoltatorilor de a informa consumatorii cu privire la serviciile muzicale alternative, mai ieftine, disponibile în afara ecosistemului Apple. Acest lucru este ilegal în conformitate cu normele antitrust ale UE, așa că astăzi am amendat Apple cu peste 1,8 miliarde de euro”, a adăugat ea.
Compania Apple, acuzată că a limitat promovarea unor oferte din afara App Store
Comisia Europeană a precizat că a luat în considerare "durata și gravitatea încălcării" atunci când a stabilit cuantumul amenzii, precum și cifra de afaceri totală și capitalizarea de piață a Apple. Totodată, a ținut cont de ”informațiile incorecte” prezentate de Apple în timpul procedurii administrative.
Ancheta UE datează din 2020 și a fost anunțată după ce Spotify a depus o plângere antitrust privind așa-numita "taxă Apple" a Apple. Spotify a reclamat comisionul de 30% și a avut probleme inclusiv cu regulile Apple Store, invocând faptul că a fost restricționată comunicarea cu clienții companiei și a fost limitată capacitatea de a comercializa și promova oferte.
De-a lungul timpului, ancheta Comisiei s-a concentrat asupra regulilor App Store care împiedică dezvoltatorii să le furnizeze utilizatorilor informații despre alternative la opțiunile de plată proprii ale Apple. În februarie 2023, Executivul comunitar a anunțat este că, din datele preliminare, "obligațiile anti-direcționare" ale Apple reprezintă "condiții comerciale neloiale" și a susținut că politicile sale din App Store nu sunt "nici necesare, nici proporționale", că ar putea duce la o plată mai mare din partea utilizatorilor și că limitează posibilitățile de alegere ale consumatorilor.
Amenda aplicată de autoritățile europene vine în contextul în care Apple se pregătește să își revizuiască regulile de distribuție a aplicațiilor în UE pentru a se conforma actului legislativ privind piețele digitale (DMA) începând cu 7 martie, ceea ce permite pentru prima oară existența unor piețe de aplicații terțe pe iPhone.
Dezvoltatorii de aplicații au criticat însă abordarea Apple, care include perceperea unui comision de până la 17% dezvoltatorilor care folosesc propria metodă de plată sau care fac legătura cu propriul site web, plus o taxă anuală de 0,50 euro pentru fiecare aplicație instalată după primul milion.
Spotify a declarat că aceste modificări reprezintă "o alternativă nefuncțională care va sufoca imediat afacerile (dezvoltatorilor)”.
Pe 1 martie, Spotify a publicat, de asemenea, o scrisoare deschisă susținută de alte 33 de companii și asociații care scot în evidență îngrijorările privind respectarea DMA de către Apple. În scrisoare, Spotify a susținut că răspunsul UE la propunere va "servi drept test de turnesol pentru DMA și pentru a vedea dacă aceasta poate fi benefică pentru cetățenii și economia Europei".