Comisia Europeană a transmis, într-un răspuns oferit pentru Euronews, că nu va solicita României explicații suplimentare după anularea alegerilor prezidențiale 2024. Parchetul General, DIICOT și ANAF au început investigații, dar deocamdată nu au nicio concluzie. Unii lideri politici sunt de părere că alegătorii ar trebui să primească mai multe răspunsuri din partea autorităților, până la noua campanie electorală.
Anularea alegerilor în România este subiect închis la Bruxelles
Au trecut aproape două luni de la anularea primului tur al alegerile prezidențiale, moment ce a provocat „un cutremur” în România. Curtea Constituțională a luat această decizie fără precedent pe baza documentelor declasificate din ședința CSAT. Judecătorii au considerat că procesul de vot a fost viciat pe toată durata desfășurării.
Într-un răspuns oferit pentru Euronews, Comisia Europeană a transmis că nu va cere țării noastre să vină cu lămuriri suplimentare și îndeamnă România să organizeze alegeri corecte.
Însă, în țară, politicienii solicită autorităților să vină cu mai multe explicații.
Cseke Attila, ministrul Dezvoltării: „Care sunt aceste instituții? Cele care au gestionat aceste informații, au propus aceste informații? E nevoie de o explicație în plus pentru a liniști acest subiect.”
Radu Oprea, șeful Cancelariei Prim-Ministrului: „Sunt niște lucruri care sunt greu de explicat într-o democrație consolidată și, atunci, este nevoie de explicații din partea autorităților statului, care, de altfel, au și desecretizat anumite documente. Și noi le așteptăm! Și noi le așteptăm la PSD.”
Documentele prezentate anul trecut de CSAT sugerează că, în realitate, campania candidatului Călin Georgescu ar fi costat aproape 400 de mii de euro. Asta, după ce independentul a declarat că nu a cheltuit niciun leu în timpul campaniei. Primarul Capitalei, Nicușor Dan, spune, însă, că situația ar fi mult mai gravă.
Nicușor Dan, primarul Capitalei: „Cred că am avut cel puțin zece discuții cu oameni care se ocupă cu campanii electorale, profesioniști în zona asta, și care mi-au spus că tipul ăsta de promovare folosit de Călin Georgescu, cu toate tehnicalitățile și cu toată mașinăria folosită, este de ordinul milioanelor, dacă nu al zecilor de milioane de euro.”
Specialiștii sunt de părere că alegătorii vor fi vulnerabili și în noua campanie electorală.
Cristina Lupu, director al Centrului pentru Jurnalism Independent: „Soluția nu e pe termen scurt. Evident, toată lumea așteaptă soluții minune care să fie valabile până în mai. Noi, la CJI, credem că educația media, învățarea publicului, învățarea noastră, noi să învățăm cum funcționează reclamele pe social media, cum funcționează targetarea lor, de ce eu văd un mesaj și altcineva nu vede mesajul respectiv?”
Campania electorală pentru alegerile prezidențiale ar trebui să înceapă pe 4 aprilie. Românii vor fi chemați la urne pe 4 mai, iar turul al doilea va fi organizat pe 18 mai.