Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Analiză Reuters: Marii producători auto fac investiții masive în bateriile litiu-fier-fosfat care ar putea ieftini mașinile electrice

Marii producători auto vor să producă mașini electrice la prețuri mai accesibile, motiv pentru care bateriile litiu-fier-fosfat (LFP) încep să câștige teren. Au în componență materii prime mai ieftine decât cele aflate deja pe piață, ce fac ca bateriile să fie, în prezent, printre cele mai scumpe componente în fabricarea vehiculelor electrice, relatează agenția Reuters.

Bateriile LFP au devenit o soluție de luat în calcul în industria auto, pe fondul preocupărilor legate de protecția mediului, dar și din rațiuni geopolitice. De asemenea, progresele tehnologice au diminuat decalajul în materie de performanță față de actualele baterii care au în componență materiale precum nichel și cobalt.

De altfel, compania Tesla a implementat încă de acum doi ani tehnologia LFP, ceea ce a generat un nou interes, în mod special în Statele Unite. Producătorii auto din SUA și principalii competitori din lume și-au propus să investească peste 14 miliarde de dolari în noi facilități de producție pentru a fabrica astfel de baterii. În acest context, Departamentul american al Energiei a anunțat joi că vrea să acorde unui joint venture compus din producătorul auto american Ford Motor şi producătorul sud-coreean de baterii SK On un credit de până la 9,2 miliarde de dolari, cu scopul de a finanţa construcţia a trei uzine de baterii în statele Tennessee şi Kentucky, conform Reuters.

Totodată, atât compania japoneză Toyota, cât și cea sud-coreeană Hyundai au anunțat că mașinile electrice pe care le produc vor fi dotate cu baterii LFP.

"(Compusul de) litiu-fier-fosfat e mai puțin costisitor decât cobaltul și nichelul, iar toate mineralele pot fi obținute aici, în America de Nord (ceea ce înseamnă) costuri de transport mult mai mici și un lanț de aprovizionare mai sigur", a declarat Stanley Whittingham, profesor la Universitatea Binghamton din New York și laureat al premiului Nobel în 2019 pentru activitatea sa în domeniul bateriilor litiu-ion, conform agenției Reuters.

Mașinile electrice cu baterii litiu-fier-fosfat ar putea avea o autonomie de peste 700 de km

Folosirea manganului, un ingredient de bază în celulele bateriilor deja existente de nichel cobalt mangan (NCM), a permis celulelor de fosfat de litiu-fier să rețină mai multă energie decât până acum. Astfel, facilitează o autonomie mai mare a mașinilor electrice care pot parcurge până la 724 km cu o singură încărcare, au anunțat recent reprezentanții Toyota.

De exemplu, compania Our Next Energy, cu sediul în Michigan, investește 1,6 miliarde de dolari pentru a construi o unitate de producție a bateriilor în Van Buren Township. Mujeeb Ijaz, fondatorul firmei, susține că principala miză este dezvoltarea tehnologiei LFP deoarece "materialele sunt din abundență și sunt mai durabile” și prezintă un risc mai mic de incendiu.

Tesla se numără printre producătorii de mașini electrice la mare căutare pe piețele din afara Chinei, întrucât oferă vehicule la prețuri mai mici. Compania controlată de Elon Musk își propune să lanseze pe piață o mașină electrică, la un preț de bază de aproape 25.000 de dolari. Folosirea bateriilor LFP ar trebui să ajute Tesla și rivalii să îndeplinească acest obiectiv, spun experții, citați de Reuters.

90% dintre materialele necesare bateriilor LFP provin din China

În acest moment, peste 90% dintre materialele și componentele LFP provin din China, a declarat expertul în baterii Shirley Meng, profesor la Universitatea din Chicago și director al Centrului de colaborare pentru știința stocării energiei din cadrul Laboratorului Național din Argonne.

Introducerea bateriilor de tip LFP denotă că producătorii de mașini electrice, printre care Tesla și Hyundai, nu sunt pregătiți ”să se decupleze de China”, a afirmat Meng.

Bateriile litiu-fier-fosfat ar putea face mașinile electrice să fie mai accesibile

Specialistul în baterii Lukasz Bednarski, autorul cărții ”Litiu: Cursa globală pentru dominația bateriilor și noua revoluție energetică”, este de părere că interesul producătorilor de automobile pentru a fabrica vehicule electrice la prețuri mai mici ar putea fi unul dintre factorii care ar putea populariza bateriile LFP.

"LFP oferă performanțe suficient de bune la un cost mai mic, ceea o face o propunere atractivă pentru mașinile electrice destinate clasei de mijloc", a spus el.

De asemenea, Bednarski a precizat că legea americană de reducere a inflației (IRA) oferă stimulente "pentru dezvoltarea întregului lanț de baterii”, fără a face referire în mod deosebit la tehnologia LFP.

Mai mult, producătorii de baterii din Norvegia, Israel, Coreea de Sud și chiar China s-au angajat să construiască uzine în SUA pentru a produce materiale, componente și baterii LFP, unele dintre acestea urmând să fie folosite nu pentru mașini electrice, ci pentru sisteme mari de stocare a energiei.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE