Americanii sunt tot mai iritați de faptul că sunt presați să ofere bacșiș pentru orice serviciu sau produs achiziționat. Supărarea este cu atât mai mare cu cât procentele au crescut simțitor, unele afaceri cerând un bacșiș de peste 20%. Și asta în condițiile în care prețurile au explodat din cauza inflației, iar puterea de cumpărare a scăzut.
Americanii s-au trezit că li se cere bacșiș în cazuri în care până nu demult nimeni nu avea astfel de așteptări. Un exemplu ar fi cafeaua sau brioșa cumpărată în grabă de la localul din cartier.
Valoarea bacșișului a crescut cu aproximativ 25%
Bacșișul pentru servicii complete la restaurant a crescut la 25,3% la finalul anului trecut, în timp ce pentru comenzi la casă a crescut la 16,7 %.
Vincent Rotolo, proprietar pizzerie: „Aici avem 18%, 20%, 22% și este mai ușor pentru o persoană să aleagă dintre aceste opțiuni. Apeși pe un buton și nu trebuie să te gândești prea mult, este doar o reacție, și de fiecare dată când ai o sumă sugerată pentru bacșiș, fie că este pe o notă de plată tipărită sau pe un ecran de computer, va fi întotdeauna mai ușor pentru un client.”
Thomas Farley, expert: „Este dificil, atunci când te uiți la un ecran LCD cu trei procente uriașe și apoi un buton roșu "fără bacșiș" în partea de jos, să selectezi acel "fără bacșiș", mai ales când știi că furnizorul care tocmai ți-a dat mâncarea se va uita la ecran, la câteva secunde după ce ai apăsat butonul.”
Mike Avella, instructor, Universitatea DePaul: „Bacșișul s-a extins de la industria serviciilor, restaurante, saloane, curse de taxi. Dintr-o dată, toată lumea vrea să primească bacșiș.”
Presiunea socială de a oferi bacșiș, care-i irită pe americani, are însă și un aspect pozitiv, pentru că permite creșterea veniturilor pentru angajații din astfel de domenii, care, de obicei, au salariul minim pe economie.
O legea a bacșișului a intrat în vigoare și în România, la începutul acestui an. Astfel, nota de plată oferă clientului mai multe opțiuni privind nivelului bacșișului oferit, între 0% și 15% din valoarea consumației.