Mai multe case de pensii din România au făcut demersuri pentru a cumpăra nu mai puțin de 60 de autoturisme noi, în condițiile în care Guvernul anunță reduceri de cheltuieli. Într-un interviu acordat Euronews România, Marius Budăi, ministrul Muncii, a motivat că achiziția de mașini noi a fost cuprinsă în bugetul pe anul 2022, iar întreaga procedură a fost ”demarată în ianuarie, când nu se discuta despre această ordonanță” menită să reducă risipa de bani publici. În schimb, Cristian Ghinea, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, a acuzat că Marius Budăi ”tocmai a recunoscut în direct că au fraudat o achiziție publică, obligând casele județene de pensie să cumpere aceeași mașină în aceeași zile de la aceeași firmă”.
Marius Budăi (PSD) a declarat, în direct la Euronews România, că a cerut explicații președintelui Casei Naționale de Pensii despre achiziția celor 60 de mașini noi pentru casele județene.
”Mi s-a spus că achiziția a fost cuprinsă în bugetul pe anul trecut. (...) S-a început procedura în ianuarie și s-a terminat procedura în aprilie. Mașinile sunt toate prin programul Rabla, clasându-se mașini de peste 12-15 ani vechime.
O parte dintre mașini vor fi achiziționate de Ministerul Muncii prin PNRR, mașini electrice care vor fi achiziționate cu tot cu stații de încărcare care vor fi montate la sediul instituțiilor.
Vorbim despre mașini pe care le-au achiziționat fiecare casă de pensii publice, mașini care sunt 27.000 de euro ca să se poată facă achiziție publică. Mașini care sunt achiziționate de la producători autohtoni. Sunt 60 de mașini. Dacă înmulțim cu 27.000 de euro, o să vedem care este prețul”, a explicat ministrul Muncii.
Întrebat dacă achiziția acelor autoturisme a contribuit la gaura bugetară, Marius Budăi a negat spunând că ”această cheltuială a fost prinsă la bugetul de stat” și a fost ”inițiată în ianuarie, când nu se discuta despre această ordonanță”.
De altfel, ministrul Muncii a dat de înțeles că ”mai sunt două mașini” achiziționate pentru instituția pe care o conduce și ia în calcul rezilierea contractului. ”De când se discută mai intens despre această ordonanță, am dat dispoziție la Minister să discutăm cu furnizorul să vedem dacă este posibilitatea rezilierii, ca acele două mașini să nu mai ajungă”, a afirmat Marius Budăi, la Euronews România.
Cristian Ghinea, acuzații grave la adresa lui Marius Budăi. ”Tocmai a recunoscut în direct că au fraudat o achiziție publică”
De cealaltă parte, Cristian Ghinea, fost ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, l-a acuzat pe Marius Budăi că ”a spus câteva minciuni absolut strigătoare la cer”.
”Am publicat toată lista de achiziții făcute de casele de pensii, cu numărul achiziției din SEAP. Toate achizițiile au început și s-au terminat în aprilie - mai. Nici vorbă de început achizițiile în ianuarie, cum minte domnul Budăi.
Nici vorbă c-ar fi prin Programul Rabla. Nici vorbă c-ar fi prin PNRR sau c-ar fi electrice.
Se vede din nou pe site care sunt modelele de mașini. Sunt mașini Dacia, Ford și Skoda care nu sunt electrice. Din PNRR pot fi achiziționate doar mașini electrice. Acelea nu sunt electrice”, a precizat Cristian Ghinea (USR), la Euronews România.
De altfel, fostul ministru a precizat că ”aceste mașini nu înlocuiesc altele mai vechi de 15 ani” întrucât ”casele de pensii au Dustere cumpărate acum trei ani”.
”Domnul Budăi a făcut o afirmație năucitoare. A spus că s-au împărțit sumele ca să se poată facă achiziție. Asta este aproape un autodenunț. În loc să facă o achiziție centralizată Casa Națională de Pensii (...) au împărțit fiecare achiziție de câte una-două mașini la casele județene de pensie care toate în decurs de trei zile au făcut procedura de achiziție directă cu aceeași firmă, pentru același model de mașini.
Asta este o modalitate ilegală de a împărți loturile de achiziții ca să pici sub anumite limite de achiziții. Când nu mai poți să faci achiziție directă, faci licitație.
Domnul Budăi tocmai a recunoscut la dumneavoastră în direct că au fraudat o achiziție publică, obligând casele județene de pensie să cumpere aceeași mașină în aceeași zile de la aceeași firmă.
Altă explicație ar fi că toți cei 42 de șefi ai caselor de pensii s-au trezit brusc să aibă aceeași idee de achiziție în aceleași zile, ceea ce este absurd”, a concluzionat fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene.