Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

14 ani de la moartea lui Alexander McQueen. Cum a schimbat creatorul lumea modei

S-au împlinit 14 ani de când lumea modei l-a pierdut pe unul dintre cei mai importanți creatori de modă ai secolului – Alexander McQueen - un spirit chinuit, de o genialitate de neatins, după cum l-a descris analistul de modă Alin Gălățescu.

Copilul teribil - așa era denumit Alexander McQueen de lumea modei, pe care a șocat-o încă de la prima sa prezentare din 1992 în Londra. Creațiile sale nu erau doar haine – ele spuneau povești, povești ale unor lumi fantastice, distopice, iar curajul de care a dat dovadă în design este unul rar întâlnit.

Creatorul a declarat pentru muzeul Albert & Victoria: „Trebuie să cunoști regulile pentru a le încălca. Pentru asta sunt aici, pentru a distruge regulile, dar pentru a păstra tradiția.”

Alexander McQueen a făcut costumele lui Mihail Gorbaciov și ale Regelui Charles

La doar 16 ani, McQueen a renunțat la școală și s-a angajat la Anderson & Sheppard – unde a ajutat la costumele lui Mihail Gorbaciov și ale Regelui Charles.

Moda i-a stârnit interesul și în 1990 s-a înscris la facultatea de modă Central Saint Martins. A scris povești și a creat o lume doar a lui, în care imposibilul din modă devenea posibil.

”Era o decadență fundamentală a omenirii și tot așa se roteau în jurul acelui morman de cadavre ale memoriei și personaje grotești, de un grotesc ce nu se apropia de Balenciaga distopică -Balenciaga de astăzi - și erau cumva (n.red prezentările) teatrale. Avea o poezie pe care n-a mai atins-o nimeni niciodată, ducea la limita creativității zona de inventică de modă, iar ultimul show considerat cel mai modern marca intrarea omenirii în epoca aquarium, considerată o epocă revoluționară și care se dovedește că o trăim și astăzi, în care dusese personajul inclusiv la nivelul unor... Acei bocanci scoică imenși, de aveau 30 cm înălțime, și personajele toate, cu elemente de fluturi. Era fascinat de fluturi, cu elemente acvatice, erau niște niște sirene ciudate care erau duse inclusiv la nivelul transformărilor faciale, erau niște aliens, părul, totul era transuman”, spune Gălățescu.

McQueen a fost printre primii care au înțeles și importanța tehnologiei în industrie, a utilizat roboți care pictau o rochie în anii '90, iar apoi și-a surprins publicul în 2006, când a prezentat o hologramă a lui Kate Moss care purta o creație de-ale lui - un răspuns al scandalului provocat de consumul de droguri al supermodelului.

”În acea piramidă este vestit un moment al primei holograme cu Kate Moss în rochia albă, prima hologramă din istorie care avea o rotație fără întrerupere 360° și care se mișca pe absolut toate planurile. Era o rochie cumva subacvatizată, avea ca niște membrane albe. În interiorul acelei piramide era o hologramă, s-a născut o hologramă, întâi ca un abur, aceea a apărut și s-a rotit 360°, ea mișcându-se în absolut toate planuri. N-a existat niciodată asta”, a adăugat acesta.

Prezentările de modă a lui McQueen, cel mai așteptat moment de la Săptămâna Modei

Întreaga industrie se lupta să pună mâna pe un bilet la un show de-al lui McQueen. Alin Gălățescu a avut șansa de a participa și a explicat că show-urile lui Mcqueen trebuiau trăite, simțite – precum un spectacol în adevăratul sens al cuvântului.

Și a reușit ce și-a propus. Prezentările sale au devenit cel mai important moment din Săptămâna Modei.

Din cauza abordării sale stilistice și a implicării sociale, într-o vreme în care nu mulți aveau curajul să evidențieze problemele sociale, cariera sa nu a fost una lipsită de controverse. Una dintre cele mai intens disputate colecții a fost cea din 1995, care i-a adus acuzații de misoginism, după ce pe podium au umblat modele care păreau a fi agresate, îmbrăcate în haine rupte.

Creatorul, însă, și-a propus ca prin prisma acelui show să atragă atenția asupra unei probleme grave a societății. Dar acuzațiile nu l-au oprit. Marii artiști ai vremii precum Madonna, David Bowie și Mick Jagger optau pentru McQueen de câte ori aveau ocazia, iar el a continuat să militeze pentru diferite cauze sociale: colecția sa din 2004 a fost dedicată persoanelor infectate cu SIDA.

Respectatul designer s-a stins din viață pe 11 februarie 2010, iar o lume întreagă a suferit după un geniu artistic care a plecat prea repede dintre noi, la doar 40 de ani.

”Eram la Cluj când m-a sunat un prieten de la Londra și mi-a zis să mă uit repede la televizor. Tocmai în momentul ăla îl scoteau din casă pe McQueen. Se sinucisese în a treia zi de doliu, după dispariția mamei sale. Ei țin cinci zile și în treia zi n-a mai existat.

El nu mai folosea droguri și băutură de mulți ani și-n ziua respectivă, probabil ca să-și facă curaj pentru un asemenea gest tragic, s-a spânzurat în dulap cu cea mai iubită cravată a lui, după ce consumase și droguri, și băutură, probabil ca să-și facă curaj. Cumva, justificarea gestului a fost pentru că lumea lui se terminase din punctul lui de vedere - în sensul că era reprezentată de Isabella Blow, mentorul lui, o mătușă care decedase cu un an înainte, mama lui, pe care o adorase, până și cățelul lui murise, iar prietenul lui se despărțise de el”, a adăugat Alin Gălățescu.

Cea care l-a adus pe McQueen în atenția publicului nu a fost un alt creator renumit, ca în multe alte cazuri – ci jurnalista Isabella Blow, care i-a cumpărat întreaga colecție pe vremea când el era doar un student – și l-a luat sub aripa sa.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE