Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Tunelul Daniela, inaugurare istorică. Străpungerea tunelului de pe A1, Sibiu-Pitești, primul din România, a fost finalizată

Primul tunel din România construit pe o autostradă devine încet-încet realitate. A fost botezat Daniela și are o lungime de 1,35 de kilometri. Vorbim, de fapt, despre două galerii care vor traversa dealul Momaia din județul Argeș. Pe aici vor trece șoferii care merg pe Autostrada A1, între Pitești și Sibiu. Va mai dura însă cel puțin un an până când tunelul va fi dat în folosință.

Ultima bucată din zidul care bloca galeria Daniela a căzut. Momentul a fost sărbătorit cu șampanie.

Solul nisipos și descoperirea unei acumulări de apă au pus probleme serioase constructorului.

Cristi Popa, jurnalist Euronews România: „Se vede, este într-adevăr, luminița de la capătul tunelului, dar constructorii spun că provocările au fost uriașe. Acesta este solul pe care l-au săpat și putem să vedem cât de nisipos este. În schimb, extrem de interesant este, spun că iarna i-a ajutat. Solul a înghețat, așa că lucrările au putut să avanseze într-un mod susținut.”

Marchiș Horațiu, șef de șantier: „Și pe jos dacă vă uitați este mult nisip care se sapă ușor, dar se consolidează foarte greu. S-a găsit o punga de apă undeva la vreo 300 și ceva de metri de capăt și au fost niște cedări de teren, dar s-a trecut peste cu experiența colegilor. (Reporter: Există vreun risc din acest punct de vedere? Nu.”

Pentru galeria paralelă, pe sensul dinspre Sibiu spre Pitești, denumită Alina, străpungerea va fi realizată în următoarele săptămâni.

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Străpungerea, dacă era să mergem pe graficul inițial, era undeva în mijlocul acestei veri și pe acest fir și pe celălalt fir – tunelul Alina. Ne dă speranțe ca anul viitor să avem în trafic acest lot de autostradă până la Tigveni.”

Cristian Pistol, director general CNAIR: „Face parte din secțiunea 4 a autostrăzii Sibiu-Pitești, iar odată cu finalizarea acestei autostrăzii, practic întregim tot coridorul de la Nădlac până la Constanța, principala rută de transport a României. Evident că lucrările sunt demarate și pe celelalte două secțiuni încă în lucru, iar secțiunea a cincea va fi finalizată anul acesta.”

Cele două galerii au 1,35 km fiecare și au fost botezate după numele unor doamne care lucrează la proiect, „Daniela” și „Alina”.

În paralel cu forajele, constructorul a început și lucrările de căptușeală interioară a pereților tunelului. Vor urma hidroizolația și căptușeala finală din beton care înglobează și armătura principală. Apoi se va trece la finisaje și la dotarea tunelurilor cu instalații și utilități.

Pe lângă cele două galerii principale ale tunelului, au fost realizate și trei conexiuni între ele, pentru situații de urgențe. Autoritățile spun că testarea la incendii și evacuare în caz de pericol va dura cel puțin șase luni.

Un kilometru de astfel de autostradă poate costa statul roman până la 50 de milioane de euro.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE