Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Trump și-ar putea pune în aplicare planul de deportare cu ajutorul armatelor private. 12 milioane de oameni ar urma să fie strămutați din SUA

Donald Trump a anunțat că unul dintre cele mai mari obiective ale sale, în mandatul de președinte al SUA, este lupta cu imigrația. Între timp, unii apropiați ai lui Trump vehiculează varianta deportărilor în masă cu ajutorul unor companii companii militare private, iar unele dintre acestea au legături cu președintele SUA.

Deportarea migranților, cu ajutorul armatelor private

Un grup de antreprenori militari proeminenți, inclusiv fostul CEO al Blackwater, Erik Prince, a prezentat Casei Albe o astfel de propunere, prin care s-ar face deportări în masă printr-o rețea de „lagăre de procesare”, baze militare, o flotă privată de 100 de avioane și „o mică armată” de cetățeni împuterniciți să facă arestări. Erik Prince este cunoscut pentru relațiile sale strânse cu Trump.

Grupul, care include câțiva foști oficiali care se ocupă cu migrația, este condus de Prince și Bill Mathews, fostul șef de operațiuni al Blackwater, un contractor militar cunoscut pentru rolul său în domeniul securității, instruire și sprijin logistic pentru forțele americane din Irak și Afganistan, în timpul războiului.

Planul a fost prezentat într-un document de 26 de pagini, pe care consilierii lui Donald Trump l-au primit chiar înainte de învestirea președintelui. Iar prețul este estimat la 25 de miliarde de dolari. Planul recomandă o serie de tactici agresive pentru a deporta rapid 12 milioane de oameni, inclusiv unele persoane care probabil s-ar confrunta cu provocări legale și operaționale, potrivit unei copii a documentului, obținută de publicația Politico.

Apariția propunerii, marcată ca „nesolicitată”, indică obstacole majore cu care se confruntă administrația prezidențială care se străduiește să găsească resursele necesare pentru a îndeplini agenda ambițioasă de deportare a lui Trump.

Această dorință a administrației lui Trump de a duce la capăt promisiunea din campanie a creat și o oportunitate pentru unii antreprenori care văd un domeniu rar în care administrația Trump ar urma să crească cheltuielile.

Deportarea a 12 milioane de oameni în doi ani „ar necesita ca guvernul să expulzeze aproape 500.000 de imigranți ilegali pe lună. Pentru a ține pasul cu deportările lui Trump, ar fi nevoie de o creștere a activității cu 600%. Este puțin probabil ca guvernul să-și mărească personalul intern pentru a ține pasul cu această cerere... Pentru a procesa acest număr enorm de deportări, guvernul ar trebui să solicite asistență externă”, se arată în document.

Înalți oficiali de la Casa Albă poartă mai multe discuții cu unii contractori militari. Imigrația și traficul vamal au crescut arestările în primele două săptămâni din mandatul lui Trump, dar ritmul a încetinit de atunci, iar arestările acum nu sunt întotdeauna egale cu deportările. Campania de presiune pentru creșterea rapidă a numărului de deportări a președintelui a dus deja la realocarea oficialilor de imigrare de top, deoarece administrația se confruntă cu o serie de provocări legate de resurse, inclusiv necesitatea capacității de detenție și de personal suplimentar.

„Oamenii vor ca acest lucru să se miște repede și să înțeleagă că guvernul este întotdeauna foarte lent în a face lucrurile. Este inteligent să fie începută acum licitația și să se vadă o idee despre ce altceva pot face contractorii din afara companiilor”, a spus Steve Bannon, care a servit în primul mandat al lui Trump și care rămâne un apropiat al președintelui.

Nu este clar dacă președintele a văzut planul, care circulă deja printre aliații lui Trump chiar din luna decembrie. Președintele a promis că deportările în masă vor începe în prima zi de mandat, o promisiune pe care nu a respectat-o.

Un purtător de cuvânt al Casei Albe, Kush Desai, a declarat că administrația „rămâne consecventă și angajată față de o abordare integrală a guvernului pentru securizarea granițelor noastre, deportarea în masă a migranților ilegali infractori și aplicarea legilor noastre privind imigrația."

„Nu am fost contactați de guvern și nici nu am avut discuții cu acesta, de la Cartea albă pe care am depus-o cu luni în urmă. Nu a existat nicio manifestare de interes sau implicare din partea guvernului și nu avem niciun motiv să credem că va exista", a declarat Bill Mathews, pentru sursa ciatată.

Prince a refuzat să comenteze, iar ceilalți contractori și foști oficiali de imigrare enumerați ca personal cheie în document au refuzat și ei să comenteze sau nu au putut fi contactați.

Fondatorii noii entități speciale numite 2USV au o istorie lungă cu guvernul SUA. Blackwater a fost înființată de Prince în 1996, pentru a oferi servicii de instruire forțelor de ordine, personalului militar și altor agenții guvernamentale. A câștigat notorietate pentru activitatea avută în Irak și Afganistan, unde a furnizat servicii de securitate oficialilor și personalului militar american, criticii considerând creșterea acesteia ca urmare a supraextinderii armatei americane în Orientul Mijlociu.

Contractorul militar a intrat sub supraveghere în 2007, după masacrul din Piața Nisour, când contractorii din Blackwater au deschis focul și au ucis 17 civili irakieni și au rănit alți 20, ridicând semne de întrebare cu privire la supravegherea și responsabilitatea contractorilor privați. Mai mulți antreprenori au fost acuzați de ucidere din culpă, iar patru au fost condamnați în 2014. Trump i-a grațiat la sfârșitul primului său mandat, în decembrie 2020.

Grațierea lui Trump a fost doar un exemplu al influenței familiei lui Prince în timpul primei administrații Trump. Betsy DeVos, sora lui Prince, a fost secretara pentru Educație a președintelui, iar Prince și-a folosit conexiunile cu Trump pentru a urmări proiecte de afaceri în SUA și în străinătate. În 2018, se crede că a contribuit la strângerea de bani pentru un efort de a spiona progresiștii și organizațiile democrate care se opun lui Trump.

Planul de deportare s-ar putea lovi de probleme de legalitate

Fostul CEO al Blackwater a jucat și un rol în demersul echipei MAGA din 2019, alături de Bannon, de a construi în mod privat un zid de-a lungul graniței de sud a SUA. De menționat că Bannon a pledat recent vinovat pentru o acuzație de fraudă legată de acel zid și a evitat pedeapsa cu închisoarea.

În 2020, Bannon a prezentat un plan de 10 miliarde de dolari pentru cumpărarea complexului industrial militar al Ucrainei și angajarea veteranilor din armata Ucrainei într-o companie militară privată. Cea mai recentă propunere a lui susține în mod repetat că guvernul federal nu are resursele necesare pentru a îndeplini obiectivul președintelui. El oferă un plan pas cu pas pentru extinderea capacității administrației de aplicare a legii în materie de imigrație - de la contractarea unei echipe pentru a localiza migranții deportabili până la desfășurarea unei flote de 100 de avioane despre care echipa spune că ar fi necesare.

Dar argumentul pentru deportările rapide include o serie de sugestii care par să ignore legile complexe de imigrație ale SUA, potrivit a trei foști oficiali guvernamentali și de imigrație, citați de Politico. Propunerea recomandă formarea unei echipe de screening formată din 2.000 de avocați și specialiști, pentru a eficientiza funcțiile care ar fi, în mod normal, în mâinile guvernului. Echipa va determina dacă indivizii sunt eligibili pentru deportare și îi va îndruma către echipa de litigii. Din acea echipă, ar trebui să facă parte alți 2.000 de angajați, printre care și avocați, conform propunerilor, pentru a organiza audiențe în masă.

Autorii sugerează că ar putea fi publicată o bază de date pentru a anunța oamenii cu privire la audierile de la tribunal, în loc să fie chemați printr-o înștiințare.

Dar aceste planuri s-ar putea confrunta cu provocări legale grave pe mai multe fronturi, amenințând procesul echitabil și ignorând protecțiile existente stabilite de Congres, inclusiv statutele și reglementările pentru menținerea protecției confidențialității migranților care solicită azil, după cum a declarat John Sandweg, director interimar al ICE în perioada 2013-2014.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE