Cercetătorii se așteaptă ca turbulențele periculoase din timpul zborurilor cu avionul să devină mai numeroase, din cauza schimbărilor climatice, transmite euronews.
Un nou studiu realizat de meteorologii de la Universitatea Reading din Marea Britanie arată că cerul este cu până la 55% mai agitat decât acum patru decenii.
Schimbările climatice provoacă turbulențe într-un număr mai mare
Studiul a analizat datele climatice și atmosferice dintr-o perioadă de patru decenii, pentru a determina modul în care schimbările climatice afectează turbulențele aerului limpede, mișcarea maselor de aer.
Cercetătorii au produs cea mai detaliată imagine de până acum a modului în care modelele de turbulențe se modifică.
Într-un anumit punct deasupra Atlanticului de Nord, una dintre cele mai aglomerate rute de zbor din lume, durata totală anuală a turbulențelor severe a crescut cu 55% între 1979 și 2020, au descoperit oamenii de știință.
Echipa a descoperit că turbulențele severe în aer liber au crescut de la 17,7 ore în 1979 la 27,4 ore în 2020, pentru un punct mediu, deasupra Atlanticului de Nord.
Turbulența moderată în acea zonă a crescut cu 37% de la 70,0 la 96,1 ore, iar turbulența ușoară a crescut cu 17% de la 466,5 la 546,8 ore.
Ce zone mai sunt afectate
În timp ce Atlanticul de Nord a cunoscut cele mai mari creșteri, noul studiu a constatat că și alte rute de zbor aglomerate peste Statele Unite, Europa, Orientul Mijlociu și Atlanticul de Sud au înregistrat, de asemenea, o creștere semnificativă a numărului turbulențelor.
Studiul, publicat în revista Geophysical Research Letters, confirmă cercetările anterioare că zborurile mai accidentate au legătură cu efectele schimbărilor climatice.
Aerul mai cald, rezultat din emisiile de dioxid de carbon, modifică curenții de aer, agravând turbulențele de aer în Atlanticul de Nord și la nivel global.
Sunt turbulențele periculoase?
„Turbulențele fac ca zborurile să aibă hopuri și uneori acestea pot fi periculoase”, spune Mark Prosser, meteorolog la Universitatea din Reading, care a condus studiul.
Turbulența în aer liber poate fi deosebit de periculoasă deoarece, spre deosebire de turbulența din timpul unei furtuni, este aproape imposibil ca instrumentele de teledetecție ale aviației să o anticipeze.
De asemenea, este dificil de prezis când aceasta va lovi, deoarece este cauzată de vârtejuri la scară mică, pe care majoritatea modelelor meteorologice nu pot să le calculeze.
Cum ar putea fi rezolvată situația
„Companiile aeriene vor trebui să înceapă să se gândească la modul în care vor gestiona turbulențele crescute, deoarece ar putea conduce costurile din industria aeronautică la 150 - 500 de milioane de dolari (134 până la 465 de milioane de euro) anual, numai în Statele Unite”, a spus Prosser.
„Fiecare minut suplimentar petrecut călătorind prin turbulențe crește uzura aeronavei, precum și riscul de rănire a pasagerilor și a însoțitorilor de bord.”