Mii de pasageri care vor zbura cu Air New Zealand vor fi rugați să se cântărească înainte de a urca la bord, luna viitoare.
Traversarea unui aeroport poate fi destul de stresantă, mai ales pentru cei care își fac prea multe bagaje, așa că merită menționat de la bun început că studiul privind greutatea pasagerilor este complet voluntar.
Dar există motive serioase pentru a fi aplicată această inițiativă, care este cerută de Autoritatea Aeronautică Civilă din Noua Zeelandă, potrivit Euronews Travel.
"Știm că a urca pe cântar poate fi descurajant. Vrem să ne asigurăm clienții că nu există niciun afișaj vizibil nicăieri. Nimeni nu vă poate vedea greutatea - nici măcar noi. Este complet anonim. Este simplu, este voluntar și, dacă ne dați informații, ne veți ajuta să vă ajutăm să zburați în siguranță și eficient, de fiecare dată.", spune Alastair James, specialist în îmbunătățirea controluluila Air New Zealand.
De ce au nevoie companiile aeriene să știe cât cântăresc pasagerii?
Air New Zealand spune că acest studiu va contribui la asigurarea "operării sigure și eficiente a aeronavei".
Pentru ca avioanele să își îndeplinească misiunea de a sfida gravitația, este important ca piloții să cunoască greutatea și echilibrul aeronavei încărcate.
"Cântărim tot ceea ce se află în aeronavă, de la încărcătură, la mesele de la bord, la bagajele din cală. Pentru clienți, echipaj și bagajele de cabină, folosim greutăți medii, pe care le obținem în urma efectuării acestui studiu", explică James.
În prezent, companiile aeriene folosesc "masa presupusă", estimând greutatea totală a pasagerilor prin utilizarea unor cifre prestabilite.
Dar este util să verificăm din când în când corpul pasagerilor, pentru a vedea dacă greutatea noastră medie s-a schimbat. Zburătorii de pe rețeaua internă a Noii Zeelande au fost cântăriți în 2021, dar călătorii internaționali nu au urcat încă pe cântar după pandemie.
Cum ar putea ajuta la reducerea emisiilor de dioxid de carbon cunoașterea greutății?
Companiile aeriene greșesc când supraestimează greutatea totală a avioanelor lor, pentru a fi mai prudente.
În mod normal, se presupune că fiecare pasager cântărește 88 kg; sau 93 kg pentru bărbați și 75 kg pentru femei.
Dar dacă un pilot știe că avionul are o greutate mai mică decât masa presupusă, poate încărca mai puțin combustibil în consecință.
Nick Brasier, directorul operațional al companiei britanice de tehnologie Fuel Matrix, a declarat anterior ziarului britanic The Independent că, în prezent, companiile aeriene încarcă cu aproximativ 1% mai mult combustibil decât au nevoie. În consecință, acestea consumă cu până la 0,5% mai mult combustibil pentru a transporta surplusul.
Deși ar putea părea puțin, economiile de combustibil sunt semnificative atunci când sunt însumate. Având în vedere că liniile aeriene cheltuiesc aproximativ 186 de miliarde de euro pe combustibil în fiecare an, economiile potențiale se ridică la 930 de milioane de euro.
Acest lucru se traduce și în economii valoroase de carbon. Un avion jumbo Boeing 747-400, utilizat în mod obișnuit, transportă 240 000 de litri de combustibil pentru avioane (aproximativ o zecime dintr-o piscină olimpică), pe care îl consumă cu o viteză de patru litri pe secundă.
Zborul de la Auckland la Los Angeles și retur - o călătorie dus-întors de 24 de ore - generează peste 2.000 kg de emisii de CO2 per pasager, potrivit unei estimări realizate pe baza datelor furnizate de organizația germană non-profit Atmosfair.
Brasier este în favoarea adăugării greutății pasagerilor în analiza unei aeronave, despre care spune că ar putea ajuta, de asemenea, la distribuirea oamenilor în jurul avionului.
În prezent, companiile aeriene cântăresc foarte rar pasagerii înainte de zbor - cu excepția avioanelor cu reacție mai mici, unde reglajul fin este esențial.
Dar există o serie de precedente pentru abordarea Air New Zealand. De exemplu, în 2017, pe aeroportul din Helsinki, pasagerii Finnair au fost rugați să urce pe cântare în cadrul unui sondaj voluntar similar.