Controlul rapid al primăriilor la benzinăriile și stațiile GPL din București a scos la iveală detalii surprinzătoare. De exemplu, în sectorul 6, niciuna dintre cele 40 de unități nu respectă normele legale, iar dezvăluirea a făcut-o chiar primarul Ciprian Ciucu.
Însă și ceilalți primari au trimis echipele în control, iar situația este proastă și acolo. Au fost verificate 152 de stații în tot Bucureștiul, iar mare pare din ele nu funcționau în regulă. Prefectul Rareș Hopincă a dat detalii despre aceste verificări, în cadrul emisiunii Vocile care contează, de la Euronews România.
Primăriile nu pot închide stațiile GPL neconforme
Rareș Hopincă, prefectul Bucureștiului: "Noi am adoptat o hotărâre a Colegiului prefectural din București încă de luni, am stabilit o metodologie de control, am implicat polițiile locale ale sectoarelor și Poliția locală a municipiului București înainte de a avea ordinul ministrului de Interne privind constituirea echipelor mixte.
În acest moment, avem centralizarea preliminară de la 4 sectoare, 2,3,4 și 5. Înțeleg că și sectorul 6 a făcut această verificare și va furniza datele. Deci din datele pe care le avem centralizate acum, sunt 112 locații verificate (n.r.: plus cele 40 din sectorul 6) și concluziile sunt destul de îngrijorătoare, în sensul că într-adevăr, apoape jumătate dintre stații au probleme cu documentațiile de avizare. O parte nu le au, o parte nu le-au prezentat, o parte chiar au închis, afișând tot felul de anunțuri, spunând că sunt închiși din iunie, din mai, dar de fapt, din cercetarea făcută la fața locului de către instituțiile statului, aflăm că au funcționat bine-mersi până săptămâna trecută și, probabil, de spaima controalelor, au închis.
Prefectura are rolul de coordonare a controalelor, conform ordinului ministrului de Interne, noi organizăm acest controale".
Însă marea problemă este că primăriile nu au competențe pentru a închide astfel de benzinării sau stații GPL care nu funcționează corect. Problema este chiar mai mare, pentru că și legea are lacune.
Prefectul a fost personal în control la unele stații GPL
Rareș Hopincă: "Există anumite situații în care și legea are limitele ei, în sensul că ne trezim cu anumite stații care nu au autorizație de construire, de cele mai multe ori pentru că nu respectă retragerile legale de 20 de metri de o casă, de 40 de metri de un bloc, de 50 de metri de o școală, etc.
Și autoritățile locale, chiar dacă fac controale, nu au mijloacele legale de a desființa, pe cale administrativă, aceste stații, ci se duc în instanță. Iar în instanță, procesul durează doi-trei ani, timp în care aceste facilități funcționează în continuare.
De aceea, este foarte binevenită propunerea lui Marcel Ciolacu, ca în situația în care astfel de stații sunt amplasate fără a deține toate documentele, să fie infracțiune și să fie un aspect tratat de legea penală, nu doar să fie contravenție. Din cele controlate, nu am identificat care apăreau ca fiind închise și de fapt funcționau. Nu am găsit reprezentanții la fața locului, dar asta nu înseamnă că nu îi vom identifica. În prezent, stațiile controlate nu mai desfășoară activitate, pentru că sunt sub supraveghere. De exemplu, pe Aleea Pantelimon 500, unde am fost personal. Ele sunt prinse în traseul de patrulare al Poliției".
Problema stațiilor GPL va fi dezbătută și în Parlament sau în Guvern
După ce a dezvăluit că niciuna dintre stațiile din sectorul 6 nu funcționează corect, primarul Ciprian Ciucu se plânge și el că legislația nu-i permite să ia alte măsuri.
Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6: "Acest lucru se întâmplă din cauza legislației, nici acum nu este clar cine le dă avize de funcționare. Mie, sincer, nu-mi este clar. Primăria nu le dă. Există un articol în ordonanța 99/2010, dacă nu mă înșel, cea care reglementează activitățile comerciale și în mod explicit, primăriile dau pentru toată lumea avize de funcționare, dar mai puțin pentru cei care comercializează astfel de combustibili.
Deci Primăria nu le poate nici aproba acordul de funcționare și nici nu le putem închide, nu avem astfel de competențe. Este vorba despre un cumul de avize, certificate, licențe, autorizații, pe care trebuie să le emită nu mai puțin de zece instituții. Agenția de Mediu, ISU, ISCIR, sunt buletine care trebuie să fie înnoite anual".
Cu toate că niciuna dintre benzinăriile și stațiile GPL din sectorul 6 nu are actele în regulă, primarul spune că nu toate reprezintă un pericol.
"Asta nu înseamnă că există un risc iminent, dar am găsit fie șapte sau opt din zece benzinării sau stații GPL care au documente, fie am găsit patru benzinării care au doar trei din acele zece acte. Adică nimeni nu le are pe toate. Am găsit și fraude de construire, e o varietate foarte largă. Asta nu pot să vă spun (n.r.: dacă stațiile prezintă un risc pentru populație). Ceea ce pot să vă spun este că ele nu aveau toate actele, din cele zece tipuri de acte. Noi nu avem expertiză. Deci noi am verificat dacă alte instituții le-au verificat și cum funcționează. Noi am făcut ceea ce ar fi trebuit să se întâmple și la Crevedia. Niciun primar nu are competențe legale să le închidă. Deci trebuie să avem acea instituție care să o facă, trebuie acele instituții să vină în control, pentru că ele ar fi trebuit să vină permanent în control. Sau să se dea, prin lege, această competență către primării. Nu știm dacă prezintă un risc sau nu, există specialiști. Noi nu am vorbit cu patronii, ci am trimis polițiștii în control.
În acest moment, nu acționăm politic, ci instituțional. Fiecare instituție va primi acest raport și noi ne vom adresa Ministerului de resort, care poate reglementa. La nivel politic, o să pun problema și o să cer reglementarea, ori în Parlament, ori la nivel de Guvern, dacă e o urgență. Dar acest raport l-am făcut voluntar, pentru că am fost sensibilizat. Recunosc cu mâna pe suflet că, până la tragedie, nu am conștientizat. Și în aceeași stare mentală cred că au fost primarii din țară: domnule, noi nu avem competențe pe zona asta. Dar am făcut acest raport rapid, l-am transparentizat și este acum foarte dezbătut. Am făcut ce ține de mine și intenționez să fac și la nivel politic ce ține de mine. Însuși prim-ministrul a cerut asta.
Evident că nu mi se pare normal (n.r.: că singura stație cu autorizație este la 10 metri de un bloc). Dar știți ce s-a întâmplat? De foarte multe ori, în toată țara, benzinăria a fost acolo înainte să fie blocul. Deci e și legistația pe urbanism. Poate un arhitect șef să oprească construcția unei case sau o propietate, conform unor documente de reglementare, PUG, PUZ, PUD, pentru că acolo este o stație GPL? Poate sau nu poate? Acum, legislația spune că, dacă își fac un zid de beton, poate să fie și la 10 metri. Evident că nu mi se pare în regulă. Legislația la care trebuie noi să fim atenți și să o modificăm nu ține exclusiv de aceste competențe de control și de autorizare, ci și de poliție de urbanism pe acest domeniu."