Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a anunțat că va simplifica sistemul informatic E-factura pentru mediul rural. Este vorba de o nouă aplicație cu reguli minimale. Antreprenorii contestă însă sistemul de facturare actual pentru că implică mai mult timp de muncă și chiar angajați care să se ocupe special de acest lucru. Din vară greșelile ar putea fi sancționate cu amenzi între 1.000 și 10.000 de lei.
Simplificarea activității, doar în teorie
Obligatoriu de la 1 ianuarie, sistemul E-factura s-a dovedit a fi unul dificil pentru antreprenori, însă ministrul Finanțelor a anunțat că se lucrează la îmbunătățirea lui.
Marcel Boloș, ministrul Finanțelor: ”În centrele urbane este cel mai folosit. Sunt și activitățile economice cele mai intense. Pentru mediul rural o să gândim un sistem informatic, o aplicație mult mai simplă, cu reguli minimale pentru e-factura.”
Antreprenorii spun că noul sistem de facturare este și costisitor. Cornel Stroescu are o fermă în Mehedinți și, odată cu noile cerințe, spune că a avut nevoie să angajeze oameni care să se ocupe doar de acest aspect.
Cornel Stroescu, fermier Mehedinți: ”Ce facem cu acei antreprenori mai mici, antreprenorii de la țară care fiecare va trebui să se doteze cu aparatură. Da, pentru că nu..., dacă totul se va face electronic. Eu cred că statul va avea mult mai mult de pierdut în momentul de față, mai ales că a acordat doar șase luni de tranziție, ceea ce din punctul meu de vedere e absurd.”
Potrivit contabililor, noul sistem de facturare nu înseamnă o simplificare a activității, ci dimpotrivă presupune mai mult timp de lucru, mai ales pentru întreprinderile mari.
Ilariana Jors, contabil: ”La noi se mai introduce minim un pas suplimentar în sensul în care procesul pornește de la o comandă, care comandă se verifică devine un aviz care se dă clientului, care evident se aprobă de el și abia apoi urmează facturarea. Iar această factură se verifică și de noi și de client, bineînțeles, iar introducerea acestui pas suplimentar, evident timpul alocat pentru realizarea unei facturi și validarea acesteia crește, iar orice timp în plus reprezintă și costuri pentru orice întreprindere, oricât de mică sau mare ar fi ea.”
Care sunt principalele obiective ale noului sistem?
Nelămuriri există și din cauza erorilor pe care le dă sistemul de pe site-ul ANAF.
Ilariana Jors, contabil: ”Uneori aceiași factură se trimite de mai multe ori și nu există instrucțiuni foarte clare în cazul în care o factură s-a transmis de zece ori, de exemplu. Dacă o iei de 10 ori în calcul și după aia o stornezi de 9 ori sau dacă o iei o singură dată și le ignori pe celelalte.”
Bogdan Marica din Craiova are o agenție de turism. Cum tot el trebuie să emită și facturile spune că noul sistem impune o muncă în plus și un risc care i-ar putea aduce o amendă. Asta l-ar putea determina să renunțe la activitate.
Bogdan Marica, antreprenor: ”Este o muncă în plus pentru că una este să emiți o factură și automat să dai click și să o trimiți pe emailul destinatarului, clientului și alta este să te asiguri că acea factură a fost încărcată corect în platformă. Sunt sisteme de facturare care oferă această posibilitate, cu un simplu click factura ajunge pe platformă, dar acest lucru nu ne garantează că a fost încărcată 100% și trebuie să o verifice sau să meargă pe metoda clasică să o transforme în format xml acceptat de către platforma e -factură și o să facă acea operațiune cu fiecare factură emisă. Ideea e următoarea, eu reprezint o firmă destul de mica pentru noi, vă dați seama, ar fi o tragedie dacă am face o greșeală și ne-am alege cu o amendă.”
De la 1 iulie vor dispărea toate celelalte tipuri de facturi. Principalele obiective ale noului sistem, potrivit autorităților, sunt combaterea fraudei și a evaziunii fiscale și eficientizarea colectării.