Alertă de spoiler: secretul unui loc de muncă fericit nu este mâncarea gratuită sau abonamentele la sală.
În 1987, un britanic pe nume Henry Stewart a lansat o companie numită Happy Computers, care oferea cursuri accesibile de informatică și de management.
Happy Computers era înfloritoare, făcând tehnologia informației (IT) "distractivă", iar Stewart se simțea foarte bine - fondase firma după ce lucrase ani de zile la un loc de muncă "mizerabil".
În apropierea celei de-a 15-a aniversări a companiei, distracția a luat brusc o turnură neașteptată. Happy Computers a început să câștige premii pentru stilul său de management. Mai întâi, a fost recompensată pentru serviciile excelente oferite clienților, iar apoi, timp de cinci ani la rând, a fost desemnată una dintre cele mai bune 20 de companii în care să lucrezi în Marea Britanie.
"Clienții au început să întrebe: "Cum reușiți să faceți asta?", a spus Stewart. "Așa că am început să dezvoltăm o serie de programe de management și leadership pentru a preda altor organizații filozofia de lucru a Happy Computer". Restul e istorie.
În prezent, Happy Ltd. - a renunțat la "Computers" din numele său - ajută liderii de top să construiască organizații "bazate pe încredere și libertate și să se îndepărteze de procesul decizional", potrivit lui Stewart.
Aceasta oferă, de asemenea, un "Happy MBA", un program de doi ani pentru lideri seniori despre care spune că "poate transforma organizațiile".
"A fost o călătorie lungă", a declarat Stewart pentru Euronews Next. "Dacă vorbeai despre un loc de muncă fericit în 1987, oamenii doar îl mimau".
În urmă cu aproximativ șapte ani, Stewart chiar a renunțat la rolul său de CEO pentru a deveni Chief Happiness Officer (CHO) al Happy.
"Acum caut în jur genul de lucruri care îi vor face pe oameni mai fericiți și mai buni la locul de muncă", a spus el.
Oferirea încrederii lucrătorilor - și încrederea în ei
Deci, cum arată un loc de muncă fericit, potrivit directorului general pentru fericire de la Happy?
Implică construirea unor structuri în care rolul managerului este de a antrena și de a ajuta echipele să aibă încredere în ele pentru a găsi propriile soluții, a explicat Stewart.
"Ceea ce apreciază oamenii este posibilitatea de a se folosi de punctele lor forte, de a face ceva la care sunt buni și de a face diferența. Nu este vorba despre mâncare gratuită și abonamente la sală de sport", a spus el.
Happy se numără, de asemenea, printre "cele mai democratice locuri de muncă din lume", ceea ce reprezintă un alt element cheie pentru o cultură de muncă prosperă, potrivit lui Stewart.
Ideea este de a pierde "ierarhia de comandă și control" și de a aduce forța de muncă în luarea deciziilor, a explicat el, "pentru că ei sunt cei care știu cu adevărat ce se întâmplă în prima linie".
La Happy Ltd, de exemplu, salariile - inclusiv cel al lui Stewart - sunt stabilite de personal.
Anul trecut, compania a fost clasată pe locul al doilea în topul celor mai bune locuri de muncă din Marea Britanie în rândul companiilor mici și mijlocii (cu 20-50 de angajați) și chiar a ajuns în primele 15 din Europa în cadrul secțiunii IMM-urilor. De asemenea, Happy a participat recent la proiectul pilot din Marea Britanie privind săptămâna de patru zile, iar acum a făcut ca acest sistem să devină permanent.
"Un loc de muncă fericit înseamnă, în cele din urmă, încredere", a declarat Stewart. "Eu am încredere în oamenii mei".
Grija pentru sănătatea mintală a lucrătorilor
Pe LinkedIn sunt înregistrați aproximativ 5.500 de Chief Happiness Officers. William Lin este unul dintre ei. El este CHO la Treezor, o companie fintech care a fost preluată de cea de-a treia mare bancă din Franța, Société Générale (SocGen), în 2018.
El a devenit Chief Happiness Officer în 2018, după ce un headhunter i-a oferit postul.
Cariera lui Lin în domeniul hotelier i-a oferit un simț al serviciilor, "ceea ce înseamnă să fii CHO", a declarat el pentru Euronews Next.
A avea grijă de sănătatea mintală a lucrătorilor este o parte importantă a muncii, la fel ca și a fi gata să se adapteze la nevoile emergente, a spus el.
Pentru Treezor, de exemplu, adoptarea pe scară largă a muncii la distanță a însemnat o responsabilitate sporită pentru a echipa mai bine forța de muncă care lucrează de acasă, dar și pentru a crea un mediu atractiv la fața locului.
"Vrem să ne motivăm echipele să vină la birou, așa că organizăm evenimente, creăm inițiative de team building și așa mai departe", a explicat Lin. "Orice pretext pentru ca oamenii să se întâlnească, să facă schimb și să se conecteze unii cu alții este ceva în care credem".
Treezor consideră că în spatele acestei poziții se află un argument comercial puternic și spune că firmele care nu au angajat încă un Chief Happiness Officer ar trebui să se gândească "serios" la acest lucru.
"Dacă avem angajați care se simt rău, inconfortabil sau epuizați, acest lucru va avea un impact asupra performanțelor lor și, în cele din urmă, asupra întregii echipe, pentru că probabil își vor comunica disconfortul", a declarat Lin.
"Apoi, poate avea un impact asupra recrutării noastre, asupra numărului de plecări, a cifrei de afaceri etc.".
Păstrarea angajaților a devenit o preocupare semnificativă pentru multe organizații, și pe bună dreptate. În 2022, Raportul Work Institute's 2017 a declarat că rulajul poate costa angajatorii 33 % din salariul anual al unui angajat, fără a include costurile indirecte, cum ar fi cunoștințele pierdute atunci când angajații pleacă sau timpul petrecut pentru a găsi un înlocuitor.
A pune întrebările corecte
De când a preluat noua sa funcție, Lin a stabilit o serie de sondaje de satisfacție pentru a urmări starea de bine a fiecărui angajat.
Sondajele pun întrebări de genul: "Cum vă simțiți în legătură cu relația pe care o aveți astăzi cu managerul dumneavoastră?" sau "Considerați că aveți suficiente instrumente astăzi pentru a vă maximiza munca?".
Toate aceste date sunt apoi compilate și prezentate trimestrial comitetului de conducere pentru a elabora un plan care să abordeze toate provocările apărute.
Companiile care doresc să se urce în trenul culturii fericirii trebuie să aibă "o dorință sinceră de a înțelege și de a îmbunătăți bunăstarea angajaților", a declarat Lin.
Nu poate fi vorba doar de "BS și politică", a adăugat el. "Este vorba de o mentalitate reală bazată pe înțelegerea faptului că angajații sunt centrul mașinii".
Transformarea managerilor în buni ascultători
Pentru Anita Ruszcsak, Chief Happiness Officer la compania mexicană de fintech Heru, construirea unei culturi a fericirii la locul de muncă ar trebui privită ca "o abordare a resurselor umane", în care managerii îi ascultă mai atent pe angajați și își dezvoltă o abilitate cheie: empatia.
"Lucrătorii care se simt împliniți vor avea o performanță mult mai bună, vor fi mult mai dedicați, vor avea mai multă încredere în ei înșiși pentru a se exprima, vor fi mai predispuși să propună îmbunătățiri, precum și să ridice mâna atunci când ceva nu este în regulă", a declarat Ruszcsak pentru Euronews Next.
Similar cu Treezor, Heru - o aplicație fiscală automatizată, - a implementat sesiuni săptămânale one-to-one în care managerii au sarcina de a-și asculta membrii echipei, atât în ceea ce privește problemele legate de muncă, cât și cele personale.
Echipa lui Ruszcsak îi ajută pe manageri să își îmbunătățească inteligența emoțională și abilitățile de relaționare cu oamenii. "Le oferim instruire cu privire la ce fel de întrebări pot pune, de exemplu, cum să reacționeze și cum să fie un ascultător activ", a explicat ea.
Cheia este crearea unui "mediu de încredere", în care există "siguranță psihologică și o dinamică de comunicare pozitivă între angajați și managerii lor".
Unele dintre întrebările pe care managerii le pot adresa angajaților lor pentru a construi această dinamică sunt, de exemplu: "Ce vă face să râdeți?" "Ce activități vă dau cea mai multă energie?" "Care sunt obiectivele dumneavoastră în următoarele șase luni, peste 12 luni?" "Și ce vă împiedică să le atingeți?".
În cele din urmă, cea mai importantă întrebare este: "Cum te pot ajuta?"".
Ruszcsak a declarat că ea și echipa sa urmăresc apoi pe larg răspunsurile la aceste întrebări pentru a-i sprijini pe manageri în găsirea de soluții și pentru a se asigura că au "suficientă flexibilitate în bugete pentru a răspunde nevoilor specifice ori de câte ori este necesar".
Nu este surprinzător faptul că noțiunea de încredere este atât de proeminentă în discuțiile despre un loc de muncă fericit. Încrederea a fost identificată, de asemenea, ca un indicator-cheie în raportul anual World Happiness Report.
"Oamenii sunt mult, mult mai fericiți dacă simt că se află într-un mediu în care superiorii le vor păzi spatele", a declarat pentru Euronews Next profesorul John F. Helliwell, editor al Raportului Mondial al Fericirii, care lucrează de 25 de ani la sondajele privind fericirea.
În cele din urmă, și poate cel mai important, există o diferență între a fi fericit și a fi "mulțumit" la locul de muncă: deși termenii sunt adesea folosiți în mod interschimbabil, ei descriu de fapt două niveluri diferite de bunăstare.
"Scopul nostru este de a crea bucurie la locul de muncă, ceea ce este cu mult dincolo de a fi mulțumit, nu-i așa?", a spus Stewart.