Majoritatea românilor privesc cu optimism un viitor al României în care copiii de astăzi vor juca un rol important. Întrebați cum va arăta România de mâine condusă de copiii de azi, peste jumătate dintre respondenții unui sondaj realizat de INSCOP Research au spus că: MAI BINE. Sondajul de opinie, care s-a desfășurat la nivel național face parte dintr-un proiect derulat de Strategic Thinking Group în parteneriat cu Euronews România.
Directorul INSCOP Remus Ștefureac a explicat pentru Euronews România datele celui mai recent sondaj care arată că românii au încredere în generația tânără.
De ce bărbații au mai multă încredere în generația tânără decât femeile?
„Dacă judecăm strict din punct de vedere statistic, diferența nu este una spectaculoasă. În general, pe întrebările care au un ușor substrat politic, despre viitor, despre cum va fi condusă țara, bărbații răspund cumva în proproții ceva mai mari decât femeile. Nu aș spune că femeile nu au încredere în generațiile viitoare. Diferențele nu sunt semnificative din punct de vedere statistic. Faptul că avem o proiecție a viitorului optimistă și o încredere a populației României în generația tânără, în această perioadă complicată cu multiple crize economice, sociale, demografice, război e totuși o sursă de speranță. Practic, în momentul în care încrederea în generația de mâine este ridicată, sursele de energie care pot mobiliza un viitor mai bun, care pot mobiliza politici publice ceva mai bune, evident șansele ca ele să se concretizeze sunt ceva mai mari. Iau aceste date ca pe o rază de lumină, în sensul în care mi se pare foarte important, mai ales într-un context caracterizat de pesimism, de concepții negative, o valorizare a generației tinere de majoritatea populației este o veste bună”, a precizat Remus Ștefureac.
Cât de obiective sau subiective sunt percepțiile negative?
„Percepțiile negative care s-au acumulat în societatea românească au evident cauze obiective. Pandemia a generat nu doar anxietate socială sau depresie socială, a generat și probleme sociale, economice și a generat foarte multă durere la nivel social. Crizele care au succedat pandemia: criza energetică, criza economică, inflația, războiul de la graniță, cirza refugiaților care au venit în România, toate aceste elemente sunt cauze obiective pentru un astfel de pesimism. Dar faptul că într-un asemenea context există un nivel ridicat de încredere în tânăra generație cred că este un lucru fenomenal pentru România”, a menționat directorul INSCOP.
Cei care au încredere în viitor au încredere și în ei înșiși?
„Aici lucrurile sunt mai complicate și aș aduce în discuție și alte date pe care le-am cules tot recent. Am făcut și o comparație despre cum se va trăi în România peste 30 de ani comparativ cu situația din prezent. Ei bine, acolo lucrurile sunt cumva echilibrate. Jumătate spun că se va trăi mai bine, jumătate spun că se va trăi mai prost. Când schimbăm puțin unghiul și introducem în ecuație generația tânără, cumva percepția se îmbunătățește. Deci încrederea generațiilor mai în vârstă în ele însele este ceva mai mică, dar încrederea în tânăra generație care vine din spate, poate și cu altă mentalitate, este mai ridicată”, a conchis Remus Ștefureac.
Modelele de azi sunt liderii de mâine
Ariana Dudună, președintele Asociației Elevilor din Constanța, are 17 ani și este deja un model pentru generația ei. A vorbit pentru Euronews România și a menționat că statul, părinții dar și elevii înșiși sunt responsabili pentru educația și parcursul lor în România de mâine.
„Sunt multe lucruri pe care le-aș schimba în România. Dacă mi-ar veni acum în minte un prim lucru pe care l-aș face ar fi o refromă adimistrativă, pentru că fără ea nu putem să avem evoluție nici în educație nici la nivelul altor servicii publice”, a menționat Ariana Dudună.
Cine crezi ca are cea mai mare responsabilitate pentru educația ta?
„În mod evident, cea mai mare responsabilitate, nu doar pentru educația mea dar și pentru cea a colegilor mei și aici nu mă refer doar la colegii mei de clasă sau de liceu, mă refer la elevii din toată țara, din mediul rural sau medii defavorizate, principalul actor care are o responsabilitate în educație este statul. Fie că vorbim la nivel central, reprezentat de Ministerul Educației, de Guvern , fie că ne referim la nivel local de autoritățile locale, statul are anumite responsabilități în relație cu statul pe care de multe ori nu și le îndeplinește. Părinții au și ei o responsabilitate în educația copilului și atunci când vorbim de educația primară, de ceea ce se întâmplă înainte de școală, responsabilitatea primară este a lor”, a conchis Ariana Dudună are 17 ani, este președintele Asociației Elevilor din Constanța.