Mai multe branduri rusești și creatori de modă au contribuit la relansarea domeniului vânzării de haine din Rusia, în condițiile în care cererea s-a prăbușit în ultimele 15 luni pe fondul închiderii magazinelor în care erau comercializate produse ale unor mărci internaționale, relatează Reuters.
Sute de retaileri și-au închis magazinele din Rusia, după ce președintele Vladimir Putin a ordonat invadarea Ucrainei în februarie 2022. Astfel, unele dintre cele mai cunoscute artere comerciale din Moscova a înregistrat o pierdere de aproape 2,5 milioane de dolari.
De exemplu, compania spaniolă Inditex și-a vândut unele dintre cele peste 500 de magazine către un cumpărător din Emiratele Arabe. Magazinul Zara din centrul Moscovei, care și-a întrerupt activitatea timp de un an, s-a redeschis cu o altă conducere și sub un nou brand - MAAG.
Vânzările în domeniul retail s-au prăbușit în anul 2022, din cauza inflației în creștere și a scăderii puterii de cumpărare. Mai mult, exodul companiilor occidentale a generat pierderi în industrie, a declarat Oleg Klimov, președintele Consiliului Centrelor Comerciale din Rusia, conform sursei citate.
”În general, oamenii nu au înțeles ce s-a întâmplat. Nu au vrut să cheltuie bani. Pierderile au fost de aproape 200 de miliarde de ruble (2,47 miliarde de dolari). Dar acum piața își revine”, a explicat el.
Accesul cetățenilor ruși la produse occidentale, precum hamburgerii McDonald sau blugii Levi's, considerate simboluri ale capitalismului pe fondul prăbușirii Uniunii Sovietice, este în scădere.
Potrivit sursei citate, compania Gloria Jeans, care comercializa haine ale mărcii Levi's, a preluat magazinul din centrul Moscovei al retailerului suedez H&M.
Sancțiunile occidentale aplicate Rusiei complică relațiile comerciale.
”Cea mai mare problemă este reprezentată de tranzacțiile internaționale. Industria noastră este extrem de dependentă de importuri”, a afirmat Ksenia Zhdanova, care deține brandul de haine KSEW, conform sursei citate.
O altă problemă este lipsa de angajați inclusiv din domeniul textilelor, a precizat ea, fiind de părere că una dintre soluții ar fi inițiativele guvernamentale.
În aceste condiții, cetățenii ruși au început să recurgă la importuri de produse într-o cantitate redusă și la comerțul online pentru a menține vânzările online pe linia de plutire. De asemenea, rușii care preferă produsele magazinelor Ikea și Zara au ajuns să meargă la cumpărături în Kazakhstan.