O prevedere puțin cunoscută din Legea americană privind reducerea inflaţiei (IRA) încurajează companiile să recicleze bateriile pentru mașinile electrice din Statele Unite. Washingtonul își propune astfel să conducă cursa globală privind reciclarea, în așa fel încât să submineze dominația Chinei în acest domeniu, relatează agenția Reuters.
În momentul în care sunt reciclate în Statele Unite, materialele din care sunt realizate bateriile mașinilor electrice sunt considerate ca și cum provin de pe piața americană, indiferent de originea lor. Acest lucru le permite producătorilor auto care folosesc materiale reciclate pentru baterii în SUA să beneficieze de stimulente pentru producția de vehicule electrice.
Agenția Reuters notează că a intervievat zeci de oficiali și specialiști din industrie care susțin că aceste facilități stimulează construcția de fabrici în Statele Unite. Mai mult, producătorii din industria auto sunt încurajați să investească în cercetarea privind reciclarea bateriilor. Acest lucru ar putea crea impedimente cumpărătorilor din țările în curs de dezvoltare care vor să cumpere mașini electrice uzate.
În prezent, China controlează toată nișa reciclării bateriilor pentru mașini electrice pe o piață globală care va crește de la 11 miliarde de dolari în 2022 la 18 miliarde de dolari până în 2028, , potrivit estimărilor firmei de cercetare EMR. Specialiștii se așteaptă ca această afacere să crească pe măsură de actualul parc de mașini electrice îmbătrânește, notează sursa citată.
Mineralele din baterii, în principal litiu, cobalt și nichel, valorează în medie între 1.000 și 2.000 de euro pentru fiecare mașină, a explicat Thomas Becker, un director din cadrul BMW.
În următorii ani, s-ar putea declanșa o criză privind aprovizionarea cu aceste materiale, pe măsură de producătorii auto vor crește producția de mașini electrice, însă ”pot fi reciclate în repetate rânduri și nu-și pierd proprietățile", a declarat Louie Diaz, vicepreședinte al firmei canadiene de reciclare a bateriilor Li-Cycle, conform sursei citate.
Această companie a primit un împrumut în valoare de 375 de milioane de dolari din partea Guvernului american pentru o fabrică din New York, care urmează să se deschidă la sfârșitul acestui an.
De asemenea, compania Redwood Materials a primit în februarie un împrumut de două miliarde de dolari din partea administrației americane pentru a construi un complex de reciclare și recondiționare a materialelor pentru baterii în Nevada.
JB Straubel, directorul general al companiei, a explicat că Legea americană privind reducerea inflaţiei (IRA) consideră materialele reciclate ale bateriilor ca și cum sunt obținute la nivel local, adică materiale recuperate din deșeuri și nu obținute din minerit.
Prin acordarea acestor facilități, companiile americane sunt încurajate să accelereze măsurile privind reciclarea prin comparație cu cele din Uniunea Europeană.
În următorii ani, firme specializate în reciclare, precum Ascend Elements sau Li-Cycle, iau în calcul să construiască uzine în Europa, însă accesul la finanțare și stimulentel pentru produse "made-in-America" au dus la construirea de fabrici în Statele Unite.
Astfel, a început cursa pentru a realiza ”lanțuri de aprovizionare în circuit închis", în care mineralele reciclate sunt introduse în baterii noi produse la nivel local, a declarat Christian Marston, director de tehnologie la Altilium Metals.
Compania construiește o fabrică în Bulgaria și vrea să construiască o alta în Marea Britanie până în 2026.
"Toată lumea vrea să își controleze propriul lanț de aprovizionare și nimeni nu vrea să depindă de chinezi", a spus el.
Cu toate acestea, China conduce în continuare cursa, anunțând luna trecută standarde mai stricte și un sprijin sporit pentru cercetare pentru firmele specializate în reciclare. După ce legea IRA a fost adoptată anul trecut, oficialii chinezi au catalogat pachetul legislativ drept unul ”antiglobalist" și au acuzat SUA de "intimidare unilaterală".