PSD vrea să impună o taxă pentru magazinele care își obligă clienții să-și scaneze singuri produsele cumpărate. Taxa ar putea fi între 1 și 5 procente din valoarea cumpărăturilor. Inițiativa vine în contextul în care decizia Auchan de a renunța la casieri și de a introduce sistemul ”self-service” a iscat un val de controverse.
Lanțul de hypermarket-uri Auchan România a anunțat că va renunța la casele clasice de cumpărături, în favoarea celor self-service, acolo unde clienții își pot scana singuri produsele.
Clienții care își scanează singuri produsele ar putea primi reduceri
Conform surselor Euronews, PSD vrea să introducă un proiect de lege prin care să taxeze acest demers. Lanțurile de magazine ar urma să achite aproape 1.200 de lei pentru fiecare casă self-service înființată, în fiecare lună. Asta pentru a descuraja înlocuirea angajaților, pentru care se plătesc taxe aproximativ la fel de mari.
De asemenea, clienții ar putea primi o reducere cuprinsă între 1 și 5% pe bon, dacă sunt nevoiți să își scaneze singuri produsele în magazin.
O altă propunere a parlamentarilor este să existe cel puțin un angajat pentru fiecare trei case de marcat self-service dintr-un hipermarket. Asta pentru a descuraja, din nou, eliminarea casierilor.
Acestă idee de proiect ar urma să fie discutată în următoarea ședință de Coaliție. Dacă se va ajunge la un consens, proiectul va fi depus în Parlament.
Proiectul nu a fost asumat public momentan de nici un reprezentant al partidului, dar surse politice spun că documentul ar urma să fie redactat de ministerul Finanțelor și prezentat, în cel mai scurt timp, chiar de către ministrul Adrian Câciu.
Demersul este inspirat din Belgia. La Bruxelles, anul trecut, consiliul local din Molenbeek (una din cele 19 comune din Regiunea Capitalei Bruxelles), a introdus o taxă pe casele self-service. Impozitul va ajunge până la 5.600 de euro pentru fiecare casă de marcat self-service.
Inițiativa Auchan România a împărțit internetul în două
În februarie, lanțul de magazine Auchan România a anunțat că ”modernizează linia caselor de marcat și oferă clienților 100% din case deschise permanent”. Concret, magazinul a anunțat că introduce case self service, unde cumpărătorii pot să scaneze singuri produsele și să plătească apoi pentru ele.
”În funcție de dimensiunea magazinului, între 16-50 de case rapide self check-out funcționează permanent în fiecare unitate”, a anunțat retailer-ul, care mai precizează că plata se poate face numerar, card bancar sau prin bonuri de masă digitalizate.
Inițiativa retailer-ului a împărțit comunitatea în două tabere: pe de-o parte, cei care susțin ideea, iar pe de altă parte, cei care acuză faptul că inițiativa ar putea însemna pierderea unor locuri de muncă.
Fostul polițist Marian Godină, cu o comunitate de peste 600.000 de urmăritori pe Facebook, se numără printre cei care s-au arătat nemulțumiți de inițiativa retailer-ului. ”Eu nu sunt casier, dar Auchan a ținut să mă transforme în unul”, ”Dăm afară casierii și îi punem pe clienți să fie casieri pentru noi, gratis”, ”Eu consider că nu e așa, ci doar s-a schimbat omul care scanează produsele, adică din casierița care avea un salariu să facă asta, a devenit casier clientul, fără să fie recompensat nici măcar cu o reducere”, sunt câteva din ideile transmise de fostul polițist pe Facebook.
De ce sunt introduse noile case self check-out
Ulterior mesajului transmis de Marian Godină, Auchan România a transmis un drept la replică în care a dat asigurări că angajații care lucrau la casele de marcat nu și-au pierdut locurile de muncă.
”Toți colegii noștri casieri sunt în continuare angajați și prezenți în magazin, disponibili să ofere suport în scanarea produselor. Odată cu implementarea noului sistem de case, meseria de casier evoluează de la activități de rutină tehnică către activități de relaționare, acompaniere și consiliere clienți. Astfel, colegii noștri din zona caselor rămân la dispoziția oricărui client care are nevoie de ajutorul lor și nicio persoană nu a fost disponibilizată”, transmite Auchan România.
„Casele self check-out sunt reversibile, și cu bandă, și unități monopost. Ele pot fi operate de clienți, dacă doresc și, în același timp, pot fi operate de către casierii noștri, la solicitarea clienților. În permanent există case cu casieri care scanează.
Nimeni nu vrea să renunțe la niciun casier, din contră întreaga piață de retail e într-o cerere neacoperită de forță de muncă, inclusiv pe poziția de case.
Auchan are peste 300 de posturi deschise pentru a recruta și ne e greu să găsim personal.
Noi acum 5-6 ani am scos partea de încasare de bani din sarcina casierilor, le-am ușurat viața, că nu a trebuit să mai aibă gestiunea monetară. Am delocalizat-o pe niște borne de plată. Și așa s-a permis accelerarea fluxului de încasare. Astăzi, casierii sunt ajutați să dezvolte competențe de relaționare, ca să ajute clienții care vin și toți sunt consiliați de câte ori au nevoie, iar la cei care au un coș foarte mare, sarcina e preluată de casierii noștri.
Înainte de această discuție publică, noi aveam case self check-out în toate magazinele noastre, probabil în aproape jumătate dintre ele. 60% dintre clienți scanau în mod voluntar toate produsele la self check-out. Asta ne-a spus nouă că ar fi o ocazie bună să extindem funcționalitatea caselor, ca ei să aibă posibilitatea să scaneze oriunde, când vor, pentru a avea mai multe case deschise.
Auchan a investit peste 13 milioane de euro pentru noile sisteme. Auchan păstrează angajații. E un cost suplimentar, nu o economie. Scopul a fost să avem 100% case deschise non-stop. E o viteză mai mare. Lumea evoluează tehnologic. Nu vorbim de înlocuirea omului de mașină”, a spus Tiberiu Dănețiu, reprezentant al lanțului de hipermarketuri Auchan, pentru Euronews România.