Să scapi de mașina veche poate deveni o misiune imposibilă, pentru că nu contează numai vârsta mașinii. Programul Rabla local vine cu o listă lungă de condiții pentru proprietari și prea puțini se califică pentru prima de casare de 3.000 de lei. Așa se face că în unele localități au rămas neocupate mai mult de jumătate dintre locurile alocate de Administrația Fondului pentru Mediu.
Un localnic din satul Palilula de lângă Craiova ar vrea să scape de cele trei mașini vechi pe care le deține. Deși toate sunt mai vechi de 15 ani, programul Rabla local nu îi permite să facă cerere decât pentru una dintre ele. Vehiculul zace la poartă de luni bune.
Condițiile pentru ca o mașină să fie primită în programul rabla local sunt clare: mașina trebuie să fie înmatriculată pe numele solicitantului de cel puțin 5 ani, iar vehiculul uzat să aibă o normă de poluare EURO 3 sau mai mică. Însă nu toată lumea se califică pentru prima de casare de 3.000 de lei.
Șofer: Am un autoturism pe care nu-l mai folosesc de doi ani de zile, am venit la primărie, am făcut toate demersurile, dar la verificarea care s-a constatat a zis că este EURO 4.
Șofer: S-au înscris copiii online, dar am aflat că nu ne încadrăm, pentru că tocmai în martie împlinim cinci ani de când suntem proprietari. Practic, pentru câteva luni.
Unii nici nu se gândesc la banii pe care i-ar primi de la stat
Vor pur și simplu să nu mai fie nevoiți să plătească impozitul pe mașină, care poate deveni o povară.
Jurnalist: Câți ani are mașina dumneavoastră?
Proprietar: 23 de ani.
Jurnalist: Și ați da-o prin Rabla local?
Proprietar: Dacă se oferă cineva să o ia, poate să o ia degeaba, numai să mă scadă cu ea.
Jurnalist: Cât plătiți impozitul la o asemenea mașină?
Proprietar: 950 de lei, depinde de motorizare.
Chiar dacă sunt destule autoturisme vechi în Bucovăț, programul Rabla local nu are prea mulți beneficiari. Au rămas libere peste jumătate dintre locurile alocate comunei doljene.
Marius Tuță, primarul comunei Bucovăț: Dintre cele 50 de locuri alocate pentru UAT-ul nostru, am reușit să finalizăm undeva la 20 de dosare. Oamenii își vor primi bănuții în curând, pentru că sunt mai multe etape. Mi-aș fi dorit poate ca și condițiile de eligibilitate să fie mai permisive pentru cetățeni.
Spre deosebire de programele Rabla clasic și Rabla plus, proprietarii nu sunt obligați să folosească suma primită pentru cumpărarea unei noi mașini. Dar nici nu pot achiziționa în următorii trei ani un autovehicul cu o normă de poluare mai mică de EURO 5.