Procurorul general al României, despre alegerile anulate din noiembrie: Companii cu legături cu Rusia au derulat acțiuni în timpul campaniei electorale

Procurorul general al României, Alex Florența, a explicat că anularea alegerilor din 2024 a fost influențată de un amplu război hibrid orchestrat de Rusia, care a combinat atacuri cibernetice asupra unor instituții cheie cu o campanie online agresivă, desfășurată prin boți și troli, menită să alimenteze tensiuni sociale și mesaje instigatoare la ură.

Modul în care s-a derulat și se derulează războiul hibrid care se desfășoară de ceva timp. Războiul hibrid e mult mai insiduos, mult mai perfid, dar cu rezultate mult mai ample.

Atacurile cibernetice cum au fost asupra unor aeroporturi, iasupra unui întreg sistem de camere de supraveghere, instituții publice, nu sunt evenimente întâmplătoare, ci fac parte dintr-un atac hibrid cu legături cu Rusia.

La nivelul rețelelor sociale au fost mesaje în jurul ideii de revoltă generală și de nostalgie. Este o inflație de mesaje în mediul online create cu inteligența artificială, generând o tensiune, o stare de efervescență în rândul comunităților cărora le sunt adresate fiind apoi viralizate

Haștagul revoluție folosit în preajma alegerilor.

Din 21 noiembrie s-a constatat o intensificare a campaniei unui candidat – narative pe peste 40 de grupuri cu peste 1,3 milioane de membri. Campanie cu mesaje instigatoare la ură.

Ecosistemul online utilizat de Federația Rusă privește o gamă largă de instrumente, de la media clasică la ferme de troli și rețele întregi de boți.

De asemenea, cu referire strictă la procesul electoral derulat anul trecut, trebuie să avem în vedere că s-au derulat mai mult de 85.000 de atacuri cibernetice lansate asupra infrastructurii electorale care a urmărit a obținerea și exfiltrarea unor credențiale, în special din partea Autorității Electorale Centrale și a Biroului Electoral Central, în preajma perioadei respective, multe dintre acestea fiind ulterior diseminate în grupuri de Telegram din infrastructura rusească.

Au fost identificate 4 companii certe cu legături cu Federația Rusă care au derulat acțiuni în timpul campaniei electorale și a alegerilor. Toate au targetat direct populația României.

Locațiile se află în clădiri fără simboluri, existând suspiciunea că sediile sunt fictive. Unele dintre ele au fost înființate în Federația Rusă. În conducerea și personalul unor companii au fost identificate persoane comune.

Una dintre companii a realizat activități de sondare care a vizat identificarea elementelor vulnerabile.

Aceste conexiuni ale companiilor de care vorbesc cu Federația Rusă sunt relevate de multiple elemente. Locațiile unde figurează uneori sediile internaționale ale acestor companii se află uneori în clădiri care nu afișează simboluri, nu sunt elemente de vizibilitate aferente companiilor, cum ar fi un centru comercial, existând astfel suspiciunea că aceste sedii sunt fictive. Analizând istoricul acestor companii, a rezultat că figurează ca fiind înființate unele dintre ele Federația Rusă, uneori cu finanțare din partea unor holdinguri din investiții rusești, marca companiilor este uneori înregistrată de către alte firme cu sediul în juridic și offshore, firme care sunt la rândul lor administrate de alte companii din Federația Rusă. Nu în ultimul rând, în conducerea și personalul unora dintre aceste companii au fost identificate persoane comune, aspecte ce evidențiază legătura dintre acestea și o posibilă coordonare comună.

În urma acestei activități de microtargetare au fost identificate patru tipuri de narative mari, care au fost folosite începând cu anul 2022 în scopul creării unor curente de opinia exploatabile în momente cheie.

Cele patru tipuri de narative: identitar nostalgic, cospiraționist, religios, medicină alternativă.

Sunt utilizate de asemenea în acest instrumentar ferme de troli. Pentru cei care nu înțeleg ce sunt acestea, vorbim de conturi false, cele care imită un cont oficial și care se pretind utilizatori autentici și rețele întregi de boți. Aceștia sunt instrumente prin care se amplifică artificial vizibilitatea unui anumit conținut, fie prin comentarii, fie prin clickuri de satisfacție și așa mai departe.

Și, desigur, o rețea de influenceri cooptați care nu fac decât să replice unele dintre narativele în favoarea Federației Ruse, toate plecând de la un conținut viral simplu, emoțional și mai ales ușor de distribuit.

Au fost 2000 de pagini pe Facebook care generau conținut prin AI - redirecționau traficul către siteuri bazate pe titluri înșelătoare care atrăgeau atenția prin curiozitate, indignare, s-au utilizat reclame.

Au fost sondaje false, materiale cu Călin Georgescu pe fundalul cărora rula vocea lui Georgescu. Au fost testate mai multe tipuri de conținut, fiind destinate unor nișe emoționale. Pentru viralizare suplimentară a mesajelor lui Călin Georgescu s-a folosit foarte mult campania TikTok , cu o rețea de peste 20 mii de boți, păstrată din 2023 și activată înainte de primul tur ale alegerilor. TikTok, la solicitare noastră, a făcut o analiză amplă, au fost identificate două rețele coordonate care-l promovau pe Călin Georgescu.

Rețeaua Pravda, din 2019 a fost extinsă în 19 țări din UE, printre care și România -cu mesaje care justificau invazia rusă în Ucraina.

Acțiuni lansate de pagini pro-ruse: de exemplu boicotarea supermarketurile prin #curateniegenerala - 156 de milioane de vizualizări - locul 4 la nivel național”, a declarat Alex Florența, procurorul general al României.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE