Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență a decis: îl somează pe Nicușor Dan să emită în regim de urgență autorizația de construire pentru Planșeul Unirii. Doar că, o recunoaște chiar prefectul, nu au cum să-l forțeze să facă acest lucru. Iar în vreme ce primarul general al Capitalei spune că nu a primit un document care să demonstreze că structura este, într-adevăr, pe cale să se prăbușească, primarul Sectorului 4 promite că lucrările vor începe în 10 zile.
Primarul Sectorului 4: „În 10 zile începem lucrările la Planșeul Unirii” / Nicușor Dan: „Nu avem expertiză care să spună că-i pericol public”
Daniel Băluță, primarul Sectorului 4 - București: „Vă garantez că în următoarele zile, într-o modalitate sau altă modalitate, vom avea autorizație de construire. Și sunt convins că în următoarele 10 zile vom începe lucrările”.
O garanție care vine în plin scandal privind demararea lucrărilor de consolidare a Planșeului Unirii. După o ședință care a durat aproximativ o oră, Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență a adoptat o hotărâre prin care dispune ca Primăria Generală să elibereze în șapte zile autorizația pentru lucrări. Doar că...
Reporter: Dacă primarul zice nu, în continuare, ce se întâmplă?
Mihai Toader, prefectul Bucureștiului: „Nici nu vreau să iau în considerare acest aspect. Nu există... un factor coercitiv, să spunem. Situația de acolo este deosebit de periculoasă. Nu există niciun motiv și repet, niciun motiv, ca aceste autorizații să nu fie eliberate în regim de urgență”.
Primarul Capitalei rămâne de altă părere.
Nicușor Dan, primarul General al Capitalei: „Pentru moment nu scrie nicăieri pericol public”.
Reporter: Nu ați mers la Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență?
Nicușor Dan, primarul General al Capitalei: „Da, nu am văzut rostul. Nu avem, în momentul de față, o expertiză care să spună pericol public. Legea este foarte clară: dacă ai o expertiză normală dai autorizație normală și atunci trebuie să ceri avize, dacă în expertiză scrie pericol public, atunci dai o autorizație în regim de urgență fără avize”.
Mihai Toader, prefectul Bucureștiului: „Indubitabil, caracterul de urgență este cert, este stabilit de experți, au fost efectuate trei expertize, deci, o succesiune de expertize”.
Daniel Băluță, primarul Sectorului 4 - București: „Am prezentat situația planșeului de peste râul Dâmbovița. Degradarea acestei lucrări, realizată în urmă cu aproape 100 de ani, se accentuează”.
O expertiză din 2017 arăta că planșeul are probleme de structură: armătura a ruginit, iar betonul a crăpat. Au urmat studii de fezabilitate, inspecții și alocări de bani de la bugetul de stat. Acum, proiectul este blocat. Primăria Sectorului 4 nu poate începe lucrările de consolidare fără autorizația de construcție emisă de primărie. Edilul de sector spune că la mijloc stau... câteva avize.
Daniel Băluță, primarul Sectorului 4 - București: „Sunt trei avize: avizul de la Alpab. Fără avizul de la Alpab, nu se poate obține avizul de la mediu. Comisia tehnică de circulație care, după cum ați văzut, tocmai a fost desființată. Veți vedea că voi găsi, în regim de urgență, o soluție. Despre asta este vorba”.
În luna august, experții au coborât din nou sub planșeu. Conform unui document trimis jurnaliștilor de Primăria Sectorului 4, noua expertiză a arătat că situația din subteran s-a agravat, iar o cedare locală este posibilă.
DATA: 19 septembrie 2024
Răcănel Ionuț Radu, conferențiar la Universitatea Tehnică de Construcții București: „Aceste, practic, dezagregări ale betonului, coroziunea această avansată a armăturilor, fisuri, crăpături, ale unor elemente structurale, nu în toate, așa cum vedeți, toate s-au produs de la ultimele consolidări de care vorbim în jurul anilor '86, dacă nu mă înșel, până în anii '90. Nu vă închipuiți că structura o să cadă mâine. E foarte greu să stabilești dacă structura se va prăbuși și cum. Depinde foarte mult. Pe lângă starea structurală, depinde de condițiile din amplasament, de nivelul traficului în momentul ăsta, care nu estimez că o să crească exagerat în următorii cinci ani sau doi ani. Depinde, de exemplu, de o acțiune seismică care s-ar putea produce, poate fi un alt factor de risc”.
Încă nu este clar nici cum ar urma să fie organizat traficul din Piața Unirii. Cum proiectul încă nu a trecut prin comisia tehnică de circulație, nici o hartă cu restricțiile planificate nu a fost făcută publică. Totuși, oficialii din Primăria Sectorului 4 spun că lucrările vor începe pe porțiunea de sub Parcul Unirii, astfel încât să nu afecteze traficul încă din primul moment.
Nicușor Dan, referitor la situația planșeului Unirii
„Voi elibera autorizația de construire după ce Primăria Sectorului 4 va depune toate avizele solicitate, întocmai cum prevede legea. Am dat termen până vineri 27 Septembrie a.c. funcționarilor din primărie să facă o verificare a avizelor depuse până la această oră. Există periodic discuții tehnice între reprezentanții Primăriei Municipiului București și cei ai Primăriei Sectorului 4, în care ambele părți au arătat deschidere pentru obținerea tuturor documentelor impuse de lege și absolut necesare pentru un astfel de proiect de amploare care va afecta sever traficul rutier din centrul orașului pentru cel puțin 2 ani. Din toate expertizele tehnice analizate rezultă clar nevoia de consolidare a planșeului, însă niciunul dintre documente nu justifică eliberarea în regim de urgență a autorizației”, a spus acesta.