Cum ar fi să trăim într-o lume în care un kilogram de roșii să coste 6 lei la ora 12, când e puțină lume la cumpărături, și 11 lei la 19, când toată lumea dă buzna în supermarketuri după ce iese de la serviciu? Un scenariu care nu e departe de realitate peste Ocean, acolo unde marele lanț de fast food-uri Wendy's a anunțat că vrea să testeze de anul viitor politica prețurilor dinamice.
Reprezentanții micilor comercianți din țara noastră spun că și în magazinele românești se practică sistemul prețurilor fluctuante. Președintele Consiliului Concurenței declară totuși că nu este încălcată nicio lege.
Informația, de altfel, a apărut după o conferință a oficialilor Wendy's, conferință în care era prezentat și un slide în care se vorbea despre cum, începând cu anul 2025, vom începe, spuneau acești oficiali, să testăm soluții tehnice noi, cum ar fi prețurile dinamice.
Practic, prețurile din aceste restaurante ar fi ajuns să fie calculate așa cum sunt calculate prețurile pentru companiile de ride-sharing, atunci când traficul este aglomerat sau când sunt evenimente. Ne amintim și poate știm aproape din experiența fiecărui an că prețurile la aceste companii cresc foarte mult, de exemplu, în seara de Revelion.
A fost doar o propunere eșuată a lanțului american, pentru că reacția consumatorilor de peste Ocean a fost critică. La noi, părerile sunt împărțite.
"Am întâlnit chestiile astea din Olanda, când la prețul energiei aveai două tarife, unul de zi și unul de noapte. Voiai să dai cu aspiratorul ziua, aveai un preț, noaptea aveai un preț, dar deranjați vecinii.", a declarat un cumpărător.
Un altul spune: "Eu sunt adeptul predictibilității. Dacă merg pentru un produs mă aștept să fie un anumit preț și nu vreau să depindă de cerere și ofertă."
Retailer: ”Unele rețele, nu toate, folosesc sistemul ăsta”
Această politică de prețuri fluctuante este deja practicată de mari lanțuri comerciale din România.
Feliciu Paraschiv, vicepreședinte al Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii: "Unele rețele, nu toate, folosesc sistemul ăsta. Adică au un preț dimineața la ora 9:00 când pleacă corporatiștii la lucru, au un preț la ora 11:00 când ies de la ies, pensionarii au un preț la ora 4 - 5 iar când se întorc corporatiștii de la lucru au un preț spre seară mai mic, spre ora închiderii mai mic."
Afișarea unor prețuri variabile pentru același produs în aceeași zi nu ridică probleme de concurență.
Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței: "Nu văd de ce ar încălca legislația, dar companiile sunt libere să pună ce prețuri, preț, să le schimbe cât de des doresc, cu condiția ca cei care cumpăr la ei, da, deci consumatorii să fie informați."
Deși nu încalcă legislația, practicarea prețurilor dinamice poate îndepărta clienții, spune Feliciu Paraschiv.
"Eu nu-mi permit ca vecinul meu, care e clientul meu și care cumva e cea mai importantă resursă a business-ului meu, să-i arăt un preț la ora 8:00, să-i arăt un preț diferit la ora 12:00 sau să arăt un preț azi, că mâine e paștele și a 2-a zi după Paste să arătă alt preț, pentru că mi-l pierd de client.", a declarat vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii.
În cazul în care prețurile dinamice scapă de sub control, Consiliul Concurenței se gândește la o măsură de limitare a creșterilor de prețuri, așa cum a propus și în cazul companiilor de ride sharing.