Atacurile Houthi asupra transporturilor maritime perturbă transporturile de produse perisabile. Exportatorii din sudul Europei sunt cei mai afectați de o prelungire a crizei în această regiune, se arată într-o analiză a publicației Politico.
Din cauza atacurilor cu rachete ale rebelilor Houthi pro-iranieni din Yemen asupra navelor comerciale, nu doar întreruperea lanțurilor de aprovizionare cu petrol îi îngrijorează pe occidentali, ci și daunele tot mai mari aduse comerțului cu fructe și legume.
Companiile de transport maritim au oprit operațiunile prin strâmtoarea Bab el-Mandeb și au redirecționat expedierea mărfurilor în jurul Capului Bunei Speranțe. Asemenea măsuri de siguranță produc întârzieri de până la trei săptămâni pentru transportul către și dinspre Europa.
Pe lângă o creștere de cinci ori a costurilor containerelor, produsele proaspete întârziate pe drum riscă să se strice. De la carne și cereale până la ceai și cafea, dacă perturbările transportului naval cauzate de atacurile Houthi continuă, aceasta va afecta global economia alimentară.
Dacă perturbările transportului naval cauzate de atacurile houthi continuă, aceasta va afecta global economia alimentară.
Cei mai afectați de conflictul cu rebelii Houthi sunt exportatorii din țările din sudul Europei, cum ar fi Italia, Grecia și Cipru. Întrucât încărcăturile lor trebuie să părăsească acum Marea Mediterană spre vest și să meargă pe calea lungă până în Orientul Mijlociu și Asia, mulți se luptă să aducă produse perisabile la timp pe piețele străine, punând în pericol bunuri în valoare de miliarde de euro.
Cei mai afectați de conflictul cu rebelii Houthi sunt exportatorii din țările din sudul Europei, cum ar fi Italia, Grecia și Cipru.
Specialiștii în industria alimentară, citați de Politico, estimează că prelungirea timpului de transport poate crea probleme în conservarea produselor proaspete. Toate acestea pot duce la a pierde părți importante din piață.
Exporturile italiene de mere către Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, evaluate la aproximativ 400 de milioane de euro pe an, au fost oprite exact în perioada de maximă prospețime. La fel au fost perele, varza și conopida. Pentru industria alimentară bazată pe fructe și legume, care depinde de producții cu caracter sezoniere, amploarea pagubelor va depinde de durata blocadei din Marea Roșie.
Pentru industria alimentară bazată pe fructi și legume, care depinde de producții cu caracter sezoniere, amploarea pagubelor va depinde de durata blocadei din Marea Roșie.
Transporturile maritime de produse neperisabile, precum grâu și orez, au înregistrat întârzieri la livrare, dar calitatea lor nu a fost afectată. Vinurile și băuturile spirtoase ar putea avea dificultăți să ajungă în Asia înainte de Anul Nou Chinezesc pe 10 februarie, dar cererea este destul de stabilă.
Cu seceta care blochează traficul prin Canalul Panama, împreună cu blocajele din strâmtoarea Bosfor și criza din Marea Roșie, UE se vede confruntată cu o perioadă de instabilitate și incertitudine în lanțurile globale de aprovizionare, se mai menționează în analiza din Politico.