Peste jumătate dintre podurile rutiere aflate în administrarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) necesită lucrări de reabilitare sau de înlocuire a unor elemente. Potrivit reprezentanților CNAIR, citați de news.ro, 53 de poduri se află într-o stare avansată de degradare, ceea ce implică înlocuirea sau consolidarea structurii de rezistenţă și monitorizarea lor permanentă.
Aproape 2400 de poduri au nevoie de reabilitare
Doar 1400 de poduri rutiere dintr-un total de 4482 de poduri aflate în administrarea CNAIR sunt într-o stare foarte bună (stare tehnică 1), în timp ce câteva sute se află într-o stare bună (stare tehnică 2).
Pe de altă parte, 2383 de poduri sunt incluse în clasele de stare tehnică 3 şi 4, ceea ce înseamnă că au nevoie de lucrări de reabilitare sau de înlocuire a unor elemente, în timp ce 53 sunt în cea mai avansată stare de degradare, a declarat pentru news.ro Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.
Cele 53 de poduri aflate în stare avansată de degradare se pot regăsi în mai toate zonele ţării, iar la o parte dintre ele au început deja lucrările de refacere şi există termene de finalizare a lucrărilor.
„Riscul ca un pod să cadă, ca la Neamţ, este minim”
Podurile cu probleme sunt verificate periodic, spune Alin Şerbănescu, de aceea riscul ca unul dintre poduri să se prăbuşească, precum cel care s-a prăbuşit recent în Neamţ, este minim.
„În general sunt puţine cazurile în care podul se prăbuşeşte brusc, podurile, înainte de a avea probleme de stabilitate, încep să dea semne...Avem inclusiv drone de dimensiuni mici care pot intra în casetele podurilor şi să vadă dacă au apărut infiltraţii sau coroziuni. Luăm foarte în serios aceste verificări, tocmai de aceea riscul este minim ca un pod să cadă cum a căzut cel de la Neamţ”, explică acesta.
Săptămâma trecută, la Neamț, podul peste râul Siret care lega localitățile Luțca și Sagna, reabilitat și folosit încă din toamna anului trecut s-a prăbușit. Un autocamion și o autoutilitară îl traversau exact în acel moment. Podul, lung de 216 metri și vechi de câteva decenii, a fost reabilitat prin intermediul PNDL 2 și era folosit din noiembrie 2021.
Cinci clase tehnice diferite pentru poduri
În funcție de starea lor, podurile se împart în mai multe clase, așa cum explică și Alin Şerbănescu:
Clasa tehnică 1 - starea cea mai bună, necesită doar măsuri de îmbunătăţire a caracteristicilor estetice şi lucrări de întreţinere.
Clasa tehnică 2 - stare bună, materialul din care sunt alcătuite suprastructura şi infastructura prezintă un început de degradare şi necesită lucrări de întreţinere şi reparaţii.
Clasa tehnică 3 - stare satisfăcătoare, practic prezintă anumite degradări vizibile, asfalt, parapet, mână curentă dar care nu pun circulaţia în pericol dar necesită lucrări de reparaţii, periodic.
Clasa tehnică 4 - stare mai puţin satisfăcătoare şi necesită înlocuirea unor elemente dar, la fel, nu pun în pericol circulaţia.
Clasa tehnică 5 - sunt cele care asigură la nivel minim siguranţa circulaţiei şi care au nevoie fie de consolidare, fie de înlocuire.